“Sis” “Siste Söyleniş” ve “Sonuç” Şiirleri Çerçevesinde Üç Şair: Tevfik Fikret, Yahya Kemal ve Baudelaire
Özet
Fransa’da modern şiirin temellerinde C.Baudelaire vardır. Edebiyat
tarihçiliğine bir disiplin getiren G.Lanson Baudelaire’i bir ırmağa benzetir.
Baudelaire, aynı zamanda sanayi devrimi sonrası oluşan modern dünyanın
ressamıdır. Türk şiirinde de Baudelaire’in etkisi büyüktür. Hatta diyebiliriz
ki her şairimiz biraz Baudelaire’ci olmakla suçlanmıştır. Baudelaire’in Le
Spleen de Paris adlı nesir-şiir şeklinde yazılmış olan kitabının sonunda
Epilogue adlı bir şiiri vardır. Bu şiir başkent Paris’i betimleyen bir şiirdir.
Tevfik Fikret’in de Sis adlı şiiri, Yahya Kemal’in de Sis’e bir karşılık olarak
yazdığı Siste Söyleniş şiirleri de başkent İstanbul’u betimler. Bu şehir
betimlemeleri çerçevesinde ortaya bir bakış açısı, bir dünya görüşü konulur.
Sis şiiri ile Epilogue şiiri arasında metinler arası ilişkiler de vardır. Bu yazıda
Sis ve Epilogue şiirleri arasındaki metinler arası ilişkiye dikkat çekilecek; üç
şiir çerçevesinde şiirdeki öznelerin dünyaya bakış açıları; Tevfik Fikret ve
Yahya Kemal’in düşünceleri, şiir anlayışları ve Batı şiiri karşısındaki
duruşları açıklanmaya çalışılacaktır. C.Baudelaire is a famous in modern French poetry. G.Lanson who
created a discipline in Literature Historianship considers Baudelaire as a
creek. At the same time, Baudelaire is painter of modern world in the postindustrial
revolution. Turkish poetry was highly affected from Baudelaire.
Even, it can be said that every poet was accused of being affected by
Baudelaire. There is a poem called “Epilogue” his book titled “Le Spleen de
Paris”. This poem depicts the capital, Paris. Similarly, Tevfik Fikret’s Sis
poem and Yahya Kemal’s Siste Söyleniş poem written as respond to Sis
depict the capital, İstanbul. In these depictings, a view and perspective of
world are presented. There is relationship between Sis and Epilogue. In this article, it will be pointed on the relationship between Sis and Epilogue.
Moreover, using three poems, subjects’ perspectives of world in the poems,
Tevfik Fikret’s and Yahya Kemal’s toughts, their understanding of poetry
and their stands towards Western poetry.
Kaynak
Sosyal Bilimler DergisiCilt
10Sayı
3Bağlantı
http://hdl.handle.net/11630/3745Koleksiyonlar
- Cilt 10 : Sayı 3 [14]