Gazzali’de Metafizik Bilginin İmkânı Açısından Rüya
Özet
Tabiatı icabı bilmek isteyen insanın kendisine ve çevresindeki
varlıklara ilişkin soruları, bir başka ifadeyle sorgulamaları vardır. Esasında
insanın temel soruları da metafiziğe dairdir. İnsanın metafiziğe dair
sorularının bir cevabı var mıdır? Bir başka ifadeyle metafizik bilginin
imkânından söz edebilir miyiz? Böyle bir imkan söz konusu ise bunun için
hangi enstrümanlar kullanılabilir? Rüya metafizik bilgiye ulaşma konusunda
bir araç olabilir mi? Bunun gibi pek çok soru düşünce tarihinde birçok
düşünür tarafından dile getirilmiştir. Rüya konusu felsefe tarihinde özellikle
de Müslüman filozoflar tarafından bir problem olarak tartışılmıştır. Bu
anlamda Müslüman filozofların özgün rüya teorileri ortaya koydukları
görülmektedir. Rüyaya ilişkin özgün açıklama modeli ortaya koyanlardan
birisi de Gazzali’dir. Farabi ve İbn Sina gibi Müslüman filozofların
geliştirdikleri felsefe sistemlerine, özellikle de metafizik anlayışlarına köklü
eleştiriler getirmiş olan Müslüman bir entelektüel olarak Gazzali, İslam
düşüncesinde farklı bir metafizik anlayış geliştirmiştir. Bu çerçevede
Gazzali, rüyayı hem metodik şüphesinin bir aracı olarak; hem de metafizik
bilginin imkanına ilişkin bir argüman olarak ortaya koymuştur. Varlığın
görünen (alem-i mülk/alem-i şehâdet) ve görünmeyen (alem-i melekût/alemi
gayb) kısımlarından söz eden Gazzali’ye göre rüya ile metafizik hakikatlere
ulaşmak mümkündür. Gazzali, böylesine bir imkânı sadece peygamberlerin
vahiy almasıyla sınırlandırmamaktadır. Rüyaları doğru (sadık) ve aldatıcı
(kazip) rüyalar şeklinde iki kısma ayıran Gazzali’ye göre, peygamberlerin
dışındaki insanlar için de doğru rüyalar, bir başka ifadeyle metafizik
hakikatleri içeren rüyalar söz konusu olabilmektedir. Böylesi rüyalar için
kişinin ahlaki yetkinliğini gerçekleştirmiş olması gerekmektedir. Human beings want to gain knowledge by nature, have questions
about themselves and their environment, in other words, and have questionings. In fact, the main questions are of metaphysics. Is there an
answer to the questions of human beings about metaphysics? In other words,
can we speak of the possibility of the metaphysical knowledge? If possible,
what instruments can be used? Can dream be a means of attaining
metaphysical knowledge? Numerous questions like these have been raised
by a lot of philosophers in the history of philosophy. The dream issue has
been discussed in the history of philosophy especially by Muslim scholars as
a problem. It is seen that Muslim philosophers put forward novel dream
theories in this context. One of them is al-Ghazali. As a Muslim intellectual
al-Ghazali, who essentially criticised the philosophic systems and especially
metaphysical understandings of al-Farabi and Avicenna (ibn Sina), came up
with a different metaphysical understanding in Islamic thought. In this
context al-Ghazali put forward dream both as a means of his methodical
doubt and as an argument about the possibility of metaphysical knowledge.
According to al-Ghazali, who mentioned the visible (World of
Premises/World of Visibility) and invisible (World of Reign/World of
Unseen) parts of existence, it is possible to attain metaphysic reality through
dreams. He doesn’t limit this possibility with the revelation of the Prophets.
According to al-Ghazali, who divided dreams into two as true dreams and
false dreams, for people other than the Prophets true dreams, including
metaphysic realities are possible? For these dreams, one must have achieved
moral perfection.
Kaynak
Sosyal Bilimler DergisiCilt
13Sayı
2Bağlantı
http://hdl.handle.net/11630/3858Koleksiyonlar
- Cilt 13 : Sayı 2 [10]