Fırçasız Doğru Akım Motorlarında (FSDAM) Optimal Hall Sensör Yerinin İncelenmesi ve Motora Etkisi
Abstract
Bu çalışmada,bipolar sürücülü hall sensörlü fırçasız doğru akım motoru BLDCM’nin sensörlerinin,
optimal çalışma aralığı deneysel olarak araştırılmıştır. Klasik doğru akım makinalarındaki teori ve
deneylerle ispatlanmış, motoru en verimli haliyle çalıştıran rotor ve stotormagnetik eksenleri
arasındaki 900ye karşılık gelen açı, BLDCM’de teorik olarak 600
ile 1200
olarak belirlendiğinden bu
değerler için motor parametrelerine yansıyan avantajlar ve dezavantajlar deneysel verilerle
araştırılmıştır. BLDCM’de rotor pozisyonun tam ve doğru bir şekilde belirlenmesi, başka bir deyişle;
hallsensörlerin motorun çalışma parametrelerine etkisinin en verimli olacak şekilde yerleştirilmesi
oldukça zor bir iştir. Teorik çalışmaların yanında titizlikle yapılması gereken deneysel çalışmalarda
gereklidir. Bu çalışmada BLDCM’nin verimli çalışması için gerekli olan moment ve akım değerlerinin
yanında, akım harmonik değerleri (THD) de ölçülmüş ve karşılaştırmalı bir analiz yapılmıştır. Bu
araştırma çalışmasının sonuçları teorik bilgilerle de desteklenmiştir. In this study hall sensor’s location for optimal operating range of bipolar brushless direct current motor
(BLDCM) has been investigated experimentally.Since the 900 angle between magnetic axis of rotor and
stator that motor operates in the most efficient way for classical direct current machines corresponds
to 60° and 120° in BLDCM. The reflected advantages and disadvantages on motor parameters with the
different rotor and stator magnetic axis's angle is searched. It is a quite difficult task to determine the
exact and accurate rotor position to locate the hall sensor in a way that will have the most efficient
impact on the operation parameters of a motor. In addition to the oretical work needs to be done
carefully in experimental studies are required. To measure efficiency location of the hall sensors,
moment, current and current harmonics are also considered, and a comparative analysis is performed.
Results of this study are supported by the oretical information as well.
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi, Fen ve Mühendislik Bilimleri DergisiVolume
15Issue
3Collections
- Cilt 15 : Sayı 3 [20]