Tüketici milliyet merkezciliği ve düşmanlığının kültürel benzerlik çerçevesinde incelenmesi: Bosna Hersek uygulaması
Künye
Özkan Tektaş, Ö , Heljic, S . (2016). TÜKETİCİ MİLLİYET MERKEZCİLİĞİ VE DÜŞMANLIĞININ KÜLTÜREL BENZERLİK ÇERÇEVESİNDE İNCELENMESİ: BOSNA HERSEK UYGULAMASI . Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 18 (2) , 65-78Özet
Bu çalışmanın amacı, tüketicilerin milliyet merkezcilik ve düşmanlık düzeylerinin satın alma niyeti üzerindeki
etkilerinin kültürü benzer ve benzer olmayan ülkeler arasında farklılık gösterip göstermediğini araştırmaktır. Bu
çerçevede önerilen modeli test etmek amacıyla Bosna Hersek’in farklı şehirlerindeki hane halkı üzerinde
araştırma gerçekleştirilmiştir. Bu amaçla, yüz yüze anket yoluyla 300 katılımcıdan veri toplanmıştır. Uygulanan
Çoklu Regresyon Analizi’ne göre tüketicilerin milliyet merkezciliğinin yabancı ürünleri satın alma niyetini olumsuz
yönde etkilediği bulunmuştur. Sonuçlar Bosna Hersek’teki tüketicilerin Sırbistan’a ve Hollanda’ya karşı savaş ve
ekonomik düşmanlığın var olduğunu göstermektedir. Aynı zamanda, savaş ve ekonomik düşmanlığın yabancı
ürünleri satın alma niyetini olumsuz yönde etkilediği tespit edilmiştir. Yapılan Chow Testi sonucunda ülkelere ait
eğim ve katsayılarının anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, kültürel benzerliğin
milliyet merkezcilik ve düşmanlığın yabancı ürünleri satın alma niyeti üzerindeki olumsuz etkisini azalttığı, savaş
düşmanlığının yabancı ürünleri satın alma niyeti üzerindeki olumsuz etkisini ise azaltmadığı bulunmuştur. The purpose of this study is to investigate whether the impact of consumers’ ethnocentrism and consumer
animosity on their purchase intention toward foreign products differs between culturally similar and dissimilar
countries. In this context, the proposed model was tested on a sample of Bosnian households in the different cities.
The data was collected from 300 participants. The results showed that consumer ethnocentrism has a negative
impact on purchase intention toward foreign products. Results also showed that Bosnian consumers feel both war
and economic animosty towards Serbia and Netherlands. Further, consumers’ war and economic animosity have a
negative impact on their purchase intention toward foreign products. Cultural similarity between consumers’
home and foreign product’s country has a weakening effect on the negative impact of consumers’ ethnocentrism
and economic animosity on their purchase intention toward foreign products but does not have a weakening
effect on the negative impact of war animosity.
Kaynak
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi DergisiCilt
18Sayı
2Bağlantı
http://iibfdergi.aku.edu.tr/wp-content/uploads/2016/11/18_2_5.MAKALE.pdfhttp://hdl.handle.net/11630/4690
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akuiibfd/issue/26566/519581
Koleksiyonlar
- Cilt 18: Sayı 2 [11]