Performance Analysis of GBAS Vertical Protection Levels for Civil Aircraft Precision Approach and Landing using GPS and GLONAS
Abstract
In this paper, an analysis has been performed to quantify and compare the Vertical Protection Levels
(VPLs) performances using GPS (Global Positioning System) and GLONASS (GLObal NAvigation Satellite
System - GLObalnaya NAvigatsionnaya Sputnikovaya Sistema) satellite navigation systems for the
largest Turkish Airport (Istanbul Ataturk Airport – IST). The VPLs are position error bounds computed at
aircraft with ensured high navigation performances for initiation of intendent precision aircraft
approach and landing in the Ground Based Augmentation System (GBAS). The GBAS, therefore, is an
advanced navigation system and designed to provide civil aircraft user with high navigation
performances. All defined algorithms in GBAS are built entirely on the GPS positioning solutions. In this
study, an alternative constellation of global satellite navigation system GLONASS is considered and its
performances are quantified for potential usability in future. In this respect, IST is selected as an
implementation site in analysis. Two approaches have been proposed in the quantification of system
availability for the given site; a) full constellation with increased elevation mask, b) two satellite outages
as a worst-case scenario in the quantification of system availability. Investigations have shown that the
GPS could provide superior performance over GLONASS in compliance with the GBAS availability
requirements (i.e., exhibits high performance). However, the outcomes are also promising for the
prescribed GBAS VPL performance using an alternative constellation (GLONASS) for supporting a
precision approach and landing of an aircraft at the IST. Bu çalışmada, Turkiye’nin en büyük havaalanı (İstanbul Atatürk Havaalanı – IST) için GPS (Global
Positioning System) ve GLONASS (GLObal NAvigation Satellite System - GLObalnaya NAvigatsionnaya
Sputnikovaya Sistema) uydu navigasyon sistemleri kullanılarak düşey koruma seviyeleri’nin (VPL)
performansları hesaplanmış ve karşılaştırılmıştır. VPL’ler, konum sınırlama değerleri olup yüksek
güvenilirlikle uçak’ta hesaplanır ve GBAS’in (Yer Temelli Genişleme Sistemi) uçak hassas yaklaşma ve
inişinde kullanılır. Bundan dolayı, GBAS sivil uçaklara yüksek navigasyon performansı sunan ileri bir
navigasyon sistemi olarak tasarlanmıştır. GBAS’in bütün algoritmaları GPS konum belirleme
çözümlerine dayanmaktadır. Bu çalışmada, alternatif bir uydu navigasyon sistemi olan GLONASS’ın
gelecekte kullanılabilirliği dikkate alınmış olup performansı hesaplanmıştır. Bu anlamda, IST bir
uygulama sahası olarak seçilmiştir. Seçilen uygulama alanı için performans hesaplamada iki yaklaşım
kullanılmıştır; a) tam uydu sistemleri ile artan yükselti açısı değişimi, b) kötü senaryo olarak iki uydunun
devre dışı bırakılması olarak hesaplamalarda kullanılmıştır. Bulgular GPS’in GLONASS’tan daha iyi GBAS
şartlarını sağlayan yüksek bir performans sergilediğini göstermiştir. Öteyandan, alternatif bir uydu
sistemi olan GLONASS’ın da belirlenen GBAS VPL değerlerine uyumlu olabileceği ve uçak hassas
yaklaşma ve inişte IST için kullanılabileceği kanıtlanmıştır.
Source
Fen ve Mühendislik Bilimleri DergisiVolume
18Issue
1URI
http://fenbildergi.aku.edu.tr/wp-content/uploads/2018/04/017204-377-382.pdfhttp://hdl.handle.net/11630/4894
Collections
- Cilt 18 : Sayı 1 [42]