Karayolu ve Demiryolu Yatay Eğri Tasarımlarında Sademe Konfor Ölçütünün İncelenmesi
Özet
Karayolu ve demiryolu ulaşım sistemlerinde kullanılan yatay eğriler güzergahın kritik kesimlerini
oluştururlar. Güzergâh boyunca konforun artırılması ve güvenliğin sağlanması açısından üzerinde
durulması gereken önemli bir konu minimum eğri yarıçapının belirlenmesidir. Bir güzergahın yatay
geometrisinin tasarımı aşamasında, önceden belirlenen en küçük eğri yarıçaplarından daha küçük
yarıçaplar kullanılamaz. Bu sebeple, minimum eğri yarıçapı tasarımda dikkate alınması gereken en
önemli sınır değerlerden birisidir. Bu değer, dever sınır değerlerine, yanal ivme sınır değerlerine, görüş
uzunluklarına ve yanal sademe sınır değerlerine bağlı olarak hesaplanabilir. Bu çalışmada, güzergah
geometrisinin tasarımı aşamasında minimum eğri yarıçapını hesaplamak için sademe konfor ölçütü
kullanılmıştır. Daha sonra, hesaplanan değerler, konforlu ve güvenli ulaşımı sağlamak için yol-araç
dinamikleri için en uygun eğri yarıçapını belirlemek üzere diğer ölçütlere göre hesaplanan değerler ile
karşılaştırılmıştır. Farklı hızlarda, şekil ve grafikler üzerinde yapılan karşılaştırmaların sonuçlarına göre,
farklı proje hızlarında kullanılabilecek en iyi ölçütler belirlenmiş ve bu ölçütler için hesaplanan yatay eğri
değerlerinin kullanılması önerilmiştir.
Kaynak
Fen ve Mühendislik Bilimleri DergisiCilt
18Sayı
3Bağlantı
http://fenbildergi.aku.edu.tr/wp-content/uploads/2018/12/015505-991-999.pdfhttp://hdl.handle.net/11630/5147