dc.contributor.author | DOĞAN, Ebül Muhsin; EREN, Miraç; ÇELİK, Kayhan | |
dc.date.accessioned | 2019-05-10T06:59:54Z | |
dc.date.available | 2019-05-10T06:59:54Z | |
dc.date.issued | 2017-06 | |
dc.identifier.citation | | en_US |
dc.identifier.uri | https://sbd.aku.edu.tr/wp-content/uploads/2017/06/b9ebulmuhsindoganvd.pdf | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11630/5744 | |
dc.description | Vehicle choice is a problematic issue for decision makers of logistics firms,
namely managers, when vehicle purchase for freight or vehicle fleet renovation are
considered since the corresponding choice necessitates a multi-criteria decision-making
process. For this reason, in the study, it was aimed to select the best vehicle among the
leading models of 8 firms with the highest market share in Turkey, according to criteria
of determined by literature review and expert opinions on the purchase of new freight
vehicles that logistics companies plan to add to their vehicle fleet. However, to achieve
the said objective, the result is achieved by the COPRAS-G method, which is used to
calculate the gray numbers expressed as interval parameters because the data is not
accurate at the point of arrival and does not comply with any distribution. According to
findings, the 1844LS model of the Mercedes brand, which is clearly in first place with
53% of the freight vehicles sales share, is the last in the sequence. According to others,
although it is bad in the order, it is thought that the choice of this kind depends on brand
awareness and habit. | en_US |
dc.description.abstract | Lojistik firmaların temel elamanlarından biri olan yük taşıma araçlarının
alınması veya araç filosunun tamamen yenilenmesi söz konusu olduğunda araç seçim
problemleri; çok fazla ölçüte bağlı olarak değerlendirilmesi nedeniyle bu durum karar
verici konumundaki yöneticiler için zor bir problemdir. Bu nedenle çalışmada, lojistik
firmalarının araç filosuna katmayı planladıkları yeni yük araçları alımı ile ilgili olarak
literatür taraması ve uzman görüşleri sonucunda ortaya çıkan kriterlere göre;
Türkiye’de en yüksek Pazar payına sahip 8 firmanın öncü modeller içerisinden en iyi
aracın seçilmesi amaçlanmıştır. Ancak söz konusu amaca ulaşmak için ele alınan
analizde verilerin kesin olmaması ve herhangi bir dağılıma uymaması nedeniyle aralık
parametreler olarak ifade edilen gri sayıların hesaplamada kullanıldığı COPRAS-G
metodu ile sonuca ulaşılmıştır. Bulgulara göre, çekici araç satış payında %53 oranla
açık ara birinci sırada olan Mercedes markasının 1844LS modeli sıralamada en kötü
olarak çıkmıştır. Diğer alternatifler içerisinde sıralamada kötü çıkmasına rağmen bu
denli tercih edilmesinin marka bilinirliği ve alışkanlığa bağlı olduğu düşünülmektedir. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.identifier.doi | 10.5578/jss.43422 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Araç Seçimi, COPRAS-G Metot, Çok Kriterli Karar Verme | en_US |
dc.title | Lojistik Sektöründe Ağır Ticari Araç Seçimi Problemine Yönelik Copras-G Yöntemi ile Karar Verme | en_US |
dc.title.alternative | Decision Making for Heavy Commercial Vehicle Choice Problem in Logistics Industry Using COPRAS-G Method | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Sosyal Bilimler Dergisi | en_US |
dc.department | Afyon Kocatepe Üniversitesi | en_US |
dc.identifier.volume | 19 | en_US |
dc.identifier.startpage | 153 | en_US |
dc.identifier.endpage | 178 | en_US |
dc.identifier.issue | 1 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Yayını | en_US |