dc.contributor.author | SELEN, Ufuk; TAYTAK, Mustafa | |
dc.date.accessioned | 2019-05-10T07:13:17Z | |
dc.date.available | 2019-05-10T07:13:17Z | |
dc.date.issued | 2017-06 | |
dc.identifier.citation | | en_US |
dc.identifier.uri | https://sbd.aku.edu.tr/wp-content/uploads/2017/06/b11ufukselenvd.pdf | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11630/5746 | |
dc.description | It is inevitable that the legislative power having the budget right to control
whether permissions and powers granted to government by budget law are used within
the defined limits. Since budget control requires technical features, the main
organization helping the legislative power is Turkish Court of Account. In this context,
audit by Court of Account in Turkish budgetary system is expected to act both for establishing power of purse and providing the effectiveness in public expenditures. In
our study we have tried to put forward what kind of roles Court of Account empowered
by 6085 numbered Court of Account Law has in the audit by legislative power and what
are the troubles which may occur and now occur in fulfilling this role arise or may arise
to sum up, the reasons such as Court of Account controls without sanctions, insufficient
executive power in fulfilling the function of preventing the arbitrary use of sources are
considered as the biggest obstacle for the effective role of Court of Account in legislative
control of the budget. | en_US |
dc.description.abstract | Bütçe hakkını elinde bulunduran yasama organının, bütçe kanunuyla hükümete
verilen izin ve yetkinin belirlenen sınırlar içerisinde kullanılıp kullanılmadığını
denetlemesi kaçınılmazdır. Bütçenin denetimi teknik donanımı gerektirdiğinden yasama
organına bu konuda yardımcı olan en temel kurum ise Türk Sayıştay’ıdır. Bu bağlamda
Türk bütçe sistemi içerisinde Sayıştay denetiminden hem bütçe hakkını tesis etmesine
hem de kamu harcamalarında etkinliğin sağlanmasına yönelik faaliyet göstermesi
beklenmektedir. Çalışmamızda 6085 sayılı Sayıştay Kanunu ile güçlendirilmiş olan
Sayıştay’ın bütçenin yasama organı tarafından denetiminde nasıl bir role sahip
olduğunu, bu rolü yerine getirirken oluşan ve oluşması muhtemel olan aksaklıkların
neden kaynaklandığını/kaynaklanabileceğini ortaya koymaya çalıştık. Sonuç olarak
Sayıştay denetimlerinin yaptırımdan uzak olması, yürütmenin keyfi kaynak kullanımını
engelleme fonksiyonunu yerine getirmede yetersiz olması gibi nedenlerden dolayı
Sayıştay’ın bütçenin yasama denetiminde etkin bir şekilde rol alamadığı görülmüştür. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.identifier.doi | 10.5578/jss.57319 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Bütçe, Kamu Harcamaları, Denetim, Türk Sayıştay’ı | en_US |
dc.title | Türkiye’de Bütçenin Yasama Organı Tarafından Denetimi ve Sayıştay’ın Konumu | en_US |
dc.title.alternative | Audit of Budget by Legislature and Position of Court of Account in Turkey | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Sosyal Bilimler Dergisi | en_US |
dc.department | Afyon Kocatepe Üniversitesi | en_US |
dc.identifier.volume | 19 | en_US |
dc.identifier.startpage | 193 | en_US |
dc.identifier.endpage | 223 | en_US |
dc.identifier.issue | 1 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Yayını | en_US |