dc.contributor.author | UÇAR KOCAOĞLU, Belgin; SAYLAM, Ayşegül | |
dc.date.accessioned | 2019-05-14T06:30:00Z | |
dc.date.available | 2019-05-14T06:30:00Z | |
dc.date.issued | 2017-12 | |
dc.identifier.citation | | en_US |
dc.identifier.uri | https://sbd.aku.edu.tr/wp-content/uploads/2017/12/C.19-S2b7belg%C4%B1nucarkocaogluvd.pdf | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11630/5762 | |
dc.description | Citizen participation is now regarded as one of the indispensable elements of
democracy. In this context, almost all public administrations place citizen participation
in their institutions in order to strengthen their democratic legitimacy and to provide
better quality services to their citizens. The main purpose of this study is to address the
citizen participation practices in the Ministry of National Education, to identify the
obstacles to citizen participation in the ministry and to make suggestions for overcoming
these obstacles. In this context, according to the information obtained from the
interviews with senior and middle level managers in the Ministry of National Education,
the main obstacles to citizen participation are determined as centralization, bureaucratic non consciousness of citizen participation, bureaucratic elite thought,
citizen lacking sufficient knowledge level and poverty. | en_US |
dc.description.abstract | Vatandaş katılımı günümüzde demokrasinin vazgeçilmez unsurlarından birisi
olarak kabul edilmektedir. Bu çerçevede hemen hemen tüm kamu kurumları demokratik
meşruiyetlerini sağlamlaştırmak ve vatandaşlara daha kaliteli hizmet sunmak adına
kurumlarında vatandaş katılımı uygulamalarına yer vermektedir. Bu çalışmanın temel
amacı, Milli Eğitim Bakanlığı’ndaki vatandaş katılımı uygulamalarını ele almak,
bakanlıktaki vatandaş katılımının önündeki engelleri tespit etmek ve bu engellerin
aşılması için gerekli önerilerde bulunmaktır. Bu kapsamda Milli Eğitim Bakanlığı’nda
üst ve orta düzey yöneticilerle yapılan mülakatlardan elde edilen bilgilere göre vatandaş
katılımının önündeki başlıca engeller merkeziyetçilik, bürokratın vatandaş katılımı
açısından bilinçli olmaması, bürokratik elit düşüncesi, vatandaşın yeterli bilgi düzeyine
sahip olmaması ve yoksulluk olarak tespit edilmiştir | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.identifier.doi | | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Vatandaş Katılımı, Doğrudan Demokrasi, Katılım Engelleri, Kamu Yönetimi, Milli Eğitim Bakanlığı. | en_US |
dc.title | Türkiye’de Vatandaş Katılımı: Milli Eğitim Bakanlığı Örneği | en_US |
dc.title.alternative | Citizen Participation in Turkey: The Case of Ministry of National Education | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Sosyal Bilimler Dergisi | en_US |
dc.department | Afyon Kocatepe Üniversitesi | en_US |
dc.identifier.volume | 19 | en_US |
dc.identifier.startpage | 123 | en_US |
dc.identifier.endpage | 144 | en_US |
dc.identifier.issue | 2 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Yayını | en_US |