dc.contributor.author | ÜNSAL, Erdal | |
dc.date.accessioned | 2019-05-17T06:44:51Z | |
dc.date.available | 2019-05-17T06:44:51Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://sbd.aku.edu.tr/wp-content/uploads/2018/06/C.20-S1b6erdalunsal.pdf | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11630/5891 | |
dc.description | The processes of art and craft on practices of art life were presented and
read differently. During the art date, art struggled on this, perceiving this practice
over economic systems and institutions which were presented by these systems.
Although craft was disappeared afterwards, it maitained the quality of its own
profession, and in the direction of industrial change, appeared in the form of new
professions (technician, engineer etc.). While art refrains from the technical aspect of
human creative act because of the structure of the art-work and production process,
craft, with different forms, it was tried to be included into the art. Art has always been
seen as an antagonist of craft; this wrong idea arised by interior operations and the
product which was presented. But art has been in an anti-nature attitude and the artist
has tried to create his/her original nature itself. Recently, intentionally or
unintentionally, this kind of the assessment of these two concepts, has leaded a
thinking that everything might be “art”. | en_US |
dc.description.abstract | Sanatın ve zanaatın, sanat hayat pratiği konusunda ki süreçleri farklı
biçimde ortaya konmuş ve farklı anlaşılmıştır. Sanat bu pratiği, ekonomik sistemler
ve bu sistemlerin ortaya koyduğu kurumlar üzerinden algılayarak sanat tarihi
boyunca bunun mücadelesini vermiştir. Zanaat zaman içinde ortadan kalkmasına
karşın, meslek niteliğini korumuş ve endüstriyel değişimler doğrultusunda yeni
meslekler biçiminde(teknisyen, mühendis v. b. ) ortaya çıkmıştır. Sanat, insanın
yaratıcı ediminin teknik boyutundan, sanat eserinin yapısı ve üretim süreci gereği
kaçınırken, zanaat farklı biçimlere bürünerek, sanat içerisine dâhil edilmeye
çalışılmıştır. Sanat sürekli zanaatın bir karşıtı gibi görülmüş, sanatın ve zanaatın iç
işleyişleri ve ortaya koydukları ürün açısından bu yanlış düşünce doğmuştur. Oysa
sanat, doğayla karşıt bir tavır içerisinde olmuş ve sanatçı da kendine özgün doğasını
yaratmaya çalışmıştır. Günümüz de bu iki kavramının kasıtlı ya da kasıtsız, bu
biçimde değerlendirilmesi, karşımıza her şeyin sanat olabileceği gibi bir düşüncenin
doğmasına yol açmaktadır. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.identifier.doi | 10.5578/jss.66172 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Sanat, Hayat, Bağlam, Zanaat, Söylem | en_US |
dc.title | Sanat ve Hayat Bağlamında, Sanat/Zanaat Söylemi | en_US |
dc.title.alternative | The Speech “Art/Craft” In Context With Art and Life | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Sosyal Bilimler Dergisi | en_US |
dc.department | Afyon Kocatepe Üniversitesi | en_US |
dc.identifier.volume | 20 | en_US |
dc.identifier.startpage | 109 | en_US |
dc.identifier.endpage | 124 | en_US |
dc.identifier.issue | 1 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Yayını | en_US |