dc.contributor.author | KALYONCUOĞLU, Selma | |
dc.date.accessioned | 2019-05-31T09:00:55Z | |
dc.date.available | 2019-05-31T09:00:55Z | |
dc.date.issued | 2018-09 | |
dc.identifier.uri | https://dergipark.org.tr/download/article-file/537027 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11630/6398 | |
dc.description | Technological advances in the field of information and communications have created a significant
impact on the use of computers and internet within the fourth period of globalization which started in
1980s and still continues to progress. The increase in consumers’ tendencies towards buying goods
and services on internet has required the establishment of secure payment systems in online shopping.
Within this regards, the importance of Virtual Card which is a reliable banking product for consumers
in online shopping has emerged, and it has become a necessity to address consumers’ perception
towards Virtual Card as a research topic. Factors which affect the acceptance of consumers’ use of
Virtual Card in their online shopping with the intent of security of payment procedures have been
investigated within the framework of Technology Acceptance Model. 490 consumers who use Virtual
Card in their online shopping were reached in the study, and Structural Equation Modelling has been
applied to explain the acceptance of Virtual Card use. The results of the study reveal that perceived
usefulness, perceived ease of use, and attitude and behavioural intention levels of consumers have
determining effects in terms of actual system use (use of Virtual Card in online shopping). | en_US |
dc.description.abstract | 1980’li yıllarla başlayan ve halen devam eden küreselleşmenin dördüncü dönemi ile bilgi ve iletişim
alanındaki teknolojik ilerlemeler bilgisayar ve internet kullanımı üzerinde de kayda değer etkiler
oluşturmuştur. Tüketicilerin internet üzerinden mal ve hizmet satın alma eğilimindeki artış, online
alışverişlerde güvenli ödeme sistemi oluşturulması gereksinimini ortaya çıkarmıştır. Bu kapsamda,
tüketicilerin online alışverişleri için güvenilir bir bankacılık ürünü olan sanal kart uygulamasının
önemi ortaya çıkmış ve sanal karta yönelik tüketici algılarının, araştırma konusu olarak ele alınması
gerekliliği öne çıkmıştır. Tüketicilerin online alışverişlerinde ödeme işlemlerinin güvenilirliği için
sanal kart kullanımlarının kabulünü etkileyen faktörler Teknoloji Kabul Modeli ile incelenmiştir.
Online alışverişlerinde sanal kart kullanan 490 tüketiciye ulaşılan çalışmada, sanal kart kullanımının
kabulünü açıklamada Yapısal Eşitlik Modeli (YEM) kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, gerçekleşen
davranış (online alışverişlerinde sanal kart kullanımı) açısından; tüketicinin algılanan fayda, algılanan
kullanım kolaylığı, tutum ve davranışsal niyet düzeyinin önemli belirleyici etkileri olduğunu ortaya
koymaktadır. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.identifier.doi | 10.32709/akusosbil.434874 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Teknoloji kabul modeli, sanal kart, yapısal eşitlik modeli | en_US |
dc.title | Tüketicilerin Online Alışverişlerindeki Sanal Kart Kullanımlarının Teknoloji Kabul Modeli İle İncelenmesi | en_US |
dc.title.alternative | Investigation of Consumers’ Virtual Card Use in their Online Shopping with Technology Acceptance Model | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Sosyal Bilimler Dergisi | en_US |
dc.department | Afyon Kocatepe Üniversitesi | en_US |
dc.authorid | 0000-0003-4745-7836 | en_US |
dc.identifier.volume | 20 | en_US |
dc.identifier.startpage | 193 | en_US |
dc.identifier.endpage | 213 | en_US |
dc.identifier.issue | 2 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Yayını | en_US |