dc.contributor.author | Türkmen, Hakan | |
dc.date.accessioned | 2019-06-11T06:16:56Z | |
dc.date.available | 2019-06-11T06:16:56Z | |
dc.date.issued | 2018 | en_US |
dc.identifier.uri | https://dergipark.org.tr/download/article-file/606731 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11630/6434 | |
dc.description | In this study, the influence of museum from informal learning environments was investigated on
students’ academic achievement about acquisition of "explaining the formation of fossils" in the 5th
grade science lesson. The population of study is private middle schools in province of Bornova/İzmir.
Two schools have been selected by purposive sampling method as sample group. Experiment and
control groups of the study were randomly selected from two schools. The experiment group is 23,
control group is 24 and total is 47 students. The experiment group was taken to Ege University
Natural History Museum to teach subject of fossil and the other control group was processed in the
school. In this study, a science-based achievement test developing by the researcher was used. The
achievement test consists of 10 multiple-choice items. In addition, at the end of the achievement test
of the experiment group, 3 questions about informal learning environment was added. The data was
analyzed by independent t-test. The results show that there is statistically differences between
experiment and control groups and experiment groups mean score is bigger than control groups.
Moreover, students declared positive statements about learning in museum as informal learning
environment. | en_US |
dc.description.abstract | Bu çalışmada, 5.sınıf fen bilimleri dersinde “Fosillerin oluşumunu açıklar” kazanımını informal
öğrenme ortamlarından olan Tabiat Tarihi müzesinde işlenmesinin öğrencilerin akademik başarılarına
etkisi incelenmiştir. Araştırmada kontrol gruplu son test deney deseni kullanılmıştır. Çalışma evreni
İzmir ili Bornova ilçesinde bulunan özel okullar olup örneklem grubu amaçsal örneklem seçim
yoluyla 2 okul belirlenmiştir. Araştırmanın deney ve kontrol grupları rasgele seçilerek bir okulun bir
şubesi deney (23), diğer okulun bir şubesi ise kontrol (24) olmak üzere toplam 47 kişidir. Çalışmada
“Fosiller” konusu deney grubu Ege Üniversitesi Tabiat Tarihi Müzesine götürülmüş diğer kontrol
grubu ise okulda her zamanki seyrinde işlenmiştir. Bu araştırmada araştırmacı tarafından geliştirilen,
çoktan seçmeli 10 maddeden oluşan, Fen Bilgisi başarı testi kullanılmıştır. Ayrıca deney grubunun
başarı testinin sonuna informal öğrenme ortamı hakkında 3 açık uçlu soru eklenmiştir. Araştırma
sonucunda, 5.sınıf fen bilimleri dersinde “Fosiller” konusunda deney grubu öğrencilerinin not
ortalamaları kontrol grubunun ortalamaları bağımsız örneklem t-testi ile analiz edilmiş ve aralarında
deney grubu yönünde istatiksel olarak anlamlı fark görülmüştür. Ayrıca öğrenciler informal öğrenme
ortamı olarak müzede öğrenme hakkında pozitif ifadelerde bulunmuşlardır. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.identifier.doi | 10.32709/akusosbil.417266 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | İnformal öğrenme ortamı, müzede öğrenme, fen öğretimi | en_US |
dc.title | İnformal Öğrenme Ortamının Fosiller Konusunun Öğrenilmesine Etkisi: Tabiat Tarihi Müzesi Örneği | en_US |
dc.title.alternative | The Effect of Informal Learning Environment on The Learning of Fossils: Case of The Natural History Museum | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Sosyal Bilimler Dergisi | en_US |
dc.department | Afyon Kocatepe Üniversitesi | en_US |
dc.authorid | 0000-0003-4572-7062 | en_US |
dc.identifier.volume | 20 | en_US |
dc.identifier.startpage | 137 | en_US |
dc.identifier.endpage | 147 | en_US |
dc.identifier.issue | 3 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |