dc.contributor.author | Akbulut, Nazire | |
dc.contributor.author | Özyön, Arzu | |
dc.date.accessioned | 2019-06-11T06:28:58Z | |
dc.date.available | 2019-06-11T06:28:58Z | |
dc.date.issued | 2018 | en_US |
dc.identifier.uri | https://dergipark.org.tr/download/article-file/606743 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11630/6436 | |
dc.description | This study searches for an answer to the question “why the technique of play within play was applied
for” in Memet Baydur’s play called Limon. For this purpose, in the study which has adopted the textbased method, first of all, the socio-political background of the period in which the play was written
will be glanced at. Afterwards, the reasons of the use of play within play technique will be revealed.
Thanks to this technique the roles of the people change in the play; and a new mise an scene is passed
over/stepped in whenever the door is knocked down. The only person whose identity and role do not
change among the others is Berfinaz. Owing to this technique in the play, in which basically a group
of intellectuals lost themselves in tattling in order to get rid of the crisis they fell in, a playful
atmosphere appears and this playfulness contrasting with the seriousness of that period reduces the
effect of it albeit a bit. Besides this, it is sensed that this technique was preferred as a way to escape
from the oppression and prohibitions of the 1980s when the effects of the coup d’état predominated
the period. | en_US |
dc.description.abstract | Bu çalışma Memet Baydur’un Limon adlı oyununda “oyun içinde oyun tekniğine neden
başvurulduğu” sorusuna cevap aramaktadır. Bu amaçla metne dayalı yöntemin benimsendiği
çalışmada ilk olarak oyunun yazıldığı dönemin sosyo-politik arka planına göz atılacaktır. Daha sonra
oyun içinde oyun tekniğinin kullanılma sebepleri ortaya koyulacaktır. Oyunda bu teknik sayesinde
oyun süresince kişilerin rolleri değişmekte; kapı her çalındığında yeni bir mizansene
geçilmektedir/adım atılmaktadır. Oyun kişileri arasında kimliği ve rolü değişmeyen tek kişi ise
Berfinaz’dır. Temelde bir grup entelektüelin içine düştükleri bunalımdan kurtulmak için kendilerini
gevezeliğe vurdukları oyunda, bu teknik sayesinde oyunsu bir hava oluşmakta ve oluşan oyunsuluk o
dönemin ciddiyeti ile tezat oluşturarak yaşanan ciddi atmosferin etkisini bir nebze de olsa kırmaktadır.
Bunun yanı sıra, bu tekniğin darbenin etkilerinin hâkim olduğu 1980’li yılların baskı ve yasaklarından
bir kaçış yolu olarak tercih edildiği sezilmektedir. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.identifier.doi | 10.32709/akusosbil.407785 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Memet Baydur, Limon, metne dayalı yöntem, oyun içinde oyun, 1980 darbesi | en_US |
dc.title | Memet Baydur'un Limon Adlı Oyununun “Oyun İçinde Oyun” Tekniğinin İşlevi Bağlamında İncelenmesi | en_US |
dc.title.alternative | The Analysis of Memet Baydur’s Play Called Limon in the Context of the Function of “Play Within Play” Technique | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Sosyal Bilimler Dergisi | en_US |
dc.department | Afyon Kocatepe Üniversitesi | en_US |
dc.authorid | 0000-0002-8497-4640 | en_US |
dc.authorid | 0000-0003-2730-9676 | en_US |
dc.identifier.volume | 20 | en_US |
dc.identifier.startpage | 165 | en_US |
dc.identifier.endpage | 173 | en_US |
dc.identifier.issue | 3 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |