dc.contributor.author | Boztepe, Mehmet | |
dc.date.accessioned | 2019-06-11T06:39:20Z | |
dc.date.available | 2019-06-11T06:39:20Z | |
dc.date.issued | 2018 | en_US |
dc.identifier.uri | https://dergipark.org.tr/download/article-file/606745 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11630/6438 | |
dc.description | The issues of transferring the public servants into the status of contracted, associating success criteria
of the personnel to the performance results, assigning high level senior public officials externally and
limiting the terms of office are on the agenda within the scope of reshaping the regimen of public
personnel after the Constitutional Amendment in 2017 in our country. It is necessary to see these
demands as a reflection of the changes occurred in the administration of public sector due to the
understanding of “New Public Administration” applied in the developed countries as of the middle of
the 1980s. The traditional bureaucracy theory of Weber dominating the entire regime of public
personnel for 20 centuries has been seriously criticized since 1980s due to his strictness and
incompatibility to the change. As a result, the public personnel regime being shaped by the
understanding of “New Public Administration” has been applied based on the argument that the public
administration should comply with flexible and performance-oriented forms and perform resultoriented activities in the entire world and especially in OECD countries. In this respect, analyzing the effects of the understanding of “New Public Administration” on the traditional public personnel regime in a healthy manner has an utmost importance in terms of understanding the demand of change in our country. | en_US |
dc.description.abstract | Ülkemizde 2017 yılı Anayasa değişikliği sonrası kamu personel rejiminin yeniden şekillendirilmesi
kapsamında kamu personelinin sözleşmeli statüye geçirilmesi, kamu personelinin başarı kriterinin
performans sonuçları ile ilişkilendirilmesi, üst düzey kamu görevlilerinin dışarıdan atanması ve görev
sürelerinin sınırlandırılması konuları gündeme gelmektedir. Bu talepleri 1980’li yılların ortalarından
itibaren gelişmiş ülkelerde uygulamaya konulan “Yeni Kamu Yönetimi” anlayışının kamu sektörünün
yönetim tarzında meydana getirdiği değişimlerin bir yansıması olarak görmek gerekmektedir. Öyle ki
20. yy boyunca tüm kamu personel rejimine hakim olan Weber’in geleneksel bürokrasi teorisi, katılığı
ve değişime karşı uyumsuzluğu nedeniyle 1980’li yıllardan itibaren ciddi şekilde eleştirilmeye
başlanmıştır. Bunun sonucu olarak başta OECD Ülkeleri olmak üzere tüm dünyada kamu yönetiminin
esnek ve performans odaklı formlara uyması ve sonuç odaklı faaliyette bulunması gerektiği tezinden
hareketle “Yeni Kamu Yönetimi” anlayışının şekillendirdiği kamu personel rejimi uygulamaya
sokulmuştur. Bu açıdan “Yeni Kamu Yönetimi” anlayışının geleneksel kamu personel rejimine
yönelik etkilerinin sağlıklı analiz edilmesi ülkemizdeki değişim talebinin anlaşılması açısından önem
arz etmektedir. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.identifier.doi | 10.32709/akusosbil.425043 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Yeni Kamu Yönetimi, Geleneksel Kamu Yönetimi, Kamu Personel Rejimi | en_US |
dc.title | Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı ve Geleneksel Kamu Personel Rejimi Üzerine Etkileri | en_US |
dc.title.alternative | The Understanding of A New Public Administration And Its Effects on Traditional Public Personnel Regime | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Sosyal Bilimler Dergisi | en_US |
dc.department | Afyon Kocatepe Üniversitesi | en_US |
dc.authorid | 0000-0002-9739-993X | en_US |
dc.identifier.volume | 20 | en_US |
dc.identifier.startpage | 191 | en_US |
dc.identifier.endpage | 210 | en_US |
dc.identifier.issue | 3 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |