Tools of motivation according to the competing values framework in organizational culture types: an ımplementation in accommodation establishments
Abstract
The aim of this study is to define the cultural profiles varying based on the perceptions of the
personnel in accommodation establishments, which are regarded as the pioneers of the tourism sector
and detect the motivational differences and similarities in terms of motivation between types of
cultures in these organizations. Within the framework of the study, the answer to the question “How
the tools of motivation are ranked in terms of their level of importance between the personnel for
whom the competing values framework in organizational culture differentiates. In order to collect the
data from the sample determined within the study, the survey technique, which is one of the
qualitative data collection methods, was adopted. Accordingly, the survey was conducted with 516
personnel who work in four or five start hotel establishments operating in Ankara. Within the scope of
the study, it was determined that significant ranking differences existed in the tools of motivation
between the personnel of accommodation establishments, which vary in terms of the competing values
framework in organizational culture types. Additionally, it was concluded that economic motivational
factors motivated the clan culture employees less compared to other culture employees. Bu araştırmanın amacı, turizm sektörünün lokomotifi durumunda olan konaklama
işletmelerinde çalışanların algıları doğrultusunda farklılaşan kültür profillerini tanımlamak ve bu
örgütlerin sahip olduğu kültür türleri arasındaki motivasyonel açıdan oluşan farklılıkları ve
benzerlikleri tespit etmektir. Yapılan çalışmanın amacına uygun olarak araştırmada, Rekabetçi
Değerler Modeli örgüt kültürü tipleri açısından ayrılan çalışanlar arasında önem derecelerine göre
motivasyon araçları sıralaması nasıldır? Sorusuna yanıt aranmıştır. Araştırma kapsamında belirlenen
örneklemden verilerin toplanmasında nicel veri toplama yöntemlerinden olan anket tekniği
kullanılmıştır. Bu bağlamda Ankara’da faaliyet gösteren dört ve beş yıldızlı otel işletmelerinde çalışan
516 kişiye anket uygulanmıştır. Araştırma kapsamında rekabetçi değerler modeli örgüt kültürü
tiplerine göre ayrılan konaklama işletmeleri çalışanları arasında motivasyon araçlarına ilişkin göz ardı
edilmeyecek önem derecesinde sıralama farklılıklarının olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonucun yanı sıra ayrıca, ekonomik motivasyon faktörlerinin klan kültürü çalışanlarını diğer kültür
çalışanlarına göre daha az motive ettiği sonucuna ulaşılmıştır.
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler DergisiVolume
20Issue
3Collections
- Cilt 20 : Sayı 3 [20]