Yenilik ve İşletme Performansı: Gıda Odaklı Perakendecilikte Bir Araştırma
Abstract
Yenilik, son yıllarda giderek artan bir şekilde pek çok sektörde üstün işletme performansının önemli
bir unsuru olarak görülmektedir. Perakendecilik sektörü de bunlardan istisna değildir. Yenilikler ve
uygulamaları perakendecilikte daima önemli bir rol oynamıştır. Perakendeciler için yenilik, bir yandan
maliyetlerini düşürmelerini, iş süreçlerini iyileştirmelerini ve müşterilere yönelik hizmetlerini
geliştirmelerini sağlar. Öte yandan perakendecilikteki yenilikler, rakiplerine kıyasla rekabet avantajı
kazandıran temel itici güçlerden biri haline gelmiştir ve perakende sektörü için dönüşümsel değişimi
ifade etmektedir. Bu çalışmanın temel amacı, ampirik olarak ürün, süreç, pazarlama, organizasyonel
ve teknolojik yeniliklerin Türkiye'de faaliyet gösteren 91 organize gıda odaklı perakende işletme
performansı üzerine etkilerini açıklamaya odaklanmıştır. Perakendecilikte yenilikler ve işletme
performansı arasındaki ilişkileri belirlemek için teorik bir çerçeve ampirik olarak test edilmiştir.
Araştırmanın sonuçları, basit doğrusal regresyonda beş yenilik türünün de işletme performansına
pozitif yönde etkisi olduğunu ortaya koymaktadır. Ancak, çoklu regresyonda sadece organizasyonel
yeniliğin işletme performansına pozitif yönde ve istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi olduğu
görülmektedir. In recent years, innovation increasingly has been considered a key element of superior business
performance in many industries. Retailing is no exception. Innovations and its applications have
always played an important role in retailing. On one hand, innovations enables retailers to reduce their
cost, to improve their business processes and to improve their services to customers as well. On the
other hand, innovations in retailing have become a fundamental success drivers to gain the
competitive advantage over their rivals and denotes a transformative change for the retail industry.
The main purpose of this study is to explore the effects of the product, process, marketing,
organizational and technological innovations on the business performance based on an empirical study
covering 91 organized grocery retailers in Turkey. A theoretical framework is empirically tested
identifying the relationships amid innovations and business performance in retailing. The results
reveal that five types of innovation have positive effects on business performance in simple linear
regression. However, it is seen that only organizational innovation has a positive and statistically
significant effect on business performance in multiple regression.
Source
Sosyal Bilimler DergisiVolume
20Issue
3Collections
- Cilt 20 : Sayı 3 [20]