Savaş meydanlarından beyaz perdeye ırak savaşı: Hollywood yapımlarının ideolojik anlatısı
Citation
Paftalı, E., Aşkan, H. (2019). Savaş Meydanlarından Beyaz Perdeye Irak Savaşı: Hollywood Yapımlarının İdeolojik Anlatısı. Diyalektolog Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 257-283.Abstract
21. yüzyılın başında meydana gelen ilk ve en büyük ölçekli savaş, Irak Savaşı’dır. ABD ve İngiltere’nin Irak’a saldırması ile başlayan savaş, “Irak İşgali”, “2. Körfez Savaşı”, “Irak’ı Özgürleştirme Operasyonu” gibi ideolojik yanlılıktan kaynaklanan farklı kavramlarla nitelendirilmektedir. Tarihteki birçok savaş gibi Irak Savaşı da bu tür ideolojik yaklaşımlar ekseninde sinema anlatılarına konu olmaktadır. Hollywood yapımlarına da sık sık konu olan bu savaşın taraflardan birinin ABD olması, söz konusu filmlerin incelenmesinin önemini ortaya koymaktadır. Bu çalışma, Hollywood yapımlarının Irak Savaşı hakkındaki ideolojik anlatılarını ortaya koymaya çalışmaktadır. Uzun metrajlı Hollywood yapımları arasından amaçlı örneklem alma metoduyla beş film belirlenmiştir. Ardından söz konusu filmler, literatürden hareketle oluşturulan dört kategori ekseninde analiz edilmiştir. Bu kategoriler şunlardır: “Önleyici/haklı savaş”, “özgürlük ve özgürleştirme”, “demokratikleştirme”, “güvenliği ve barışı sağlama.” The first and largest scale war since the dawn of the 21st century was the Iraq War.
Initiated by the attack of Iraq by the U.S.A. and U.K., the war has many descriptors stemming
from ideological bias such as “Iraq Invasion”, “2nd Gulf War”, and “Operation Iraqi Freedom”.
As with many wars historically, the Iraq War has become a subject for film narratives based on
such ideological approaches. As a frequent subject in Hollywood productions, the fact that the
U.S.A. is one party in this war increases the importance of analyzing these films. This study
aims to portray the ideological rhetoric on the Iraq War by Hollywood productions. Using
purposive sampling from the population of feature-length Hollywood productions, five films
were selected for analysis. The films were then analyzed regarding four categories derived from
the literature. These categories were “preventive/justified war”, “freedom and liberation”,
“democratization”, and “security and peacekeeping”.
Source
Diyalektolog Ulusal Sosyal Bilimler DergisiIssue
20Collections
- Makaleler [7]