dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, turizm rehberliği ve turist rehberliği alanında yükseköğretim
düzeyinde eğitim veren üniversitelerde çalışan öğretim elemanlarının profilini çeşitli
parametreler açısından ortaya koymaktır. Bu parametreler arasında, cinsiyet, çalışılan kurum
türü, unvan, önlisans-lisans-lisansüstü eğitim durumu ve alanları, çalışma belgesi sahiplik
durumu-dil türü-bağlı bulunulan oda ile idari görev pozisyonları yer almaktadır. Bu
doğrultuda araştırmanın evrenini, Türkiye’deki üniversitelerin önlisans düzeyinde turist
rehberliği eğitimi veren meslek yüksekokulları ile lisans düzeyinde turizm rehberliği eğitimi
veren fakülte ve yüksekokullarda aktif olarak çalışan akademik personeller oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplama yöntemi olarak nitel araştırma yöntemlerinden dokuman-arşiv
tarama ile üniversitelerin web siteleri ile YÖK akademik veri tabanı taranmış ve görüşme
tekniği ile kurumların öğrenci işleri veya idare sekreterleri ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir.
Elde edilen özgeçmiş, web sitesi ve verilerin çözümlenmesinde içerik analizi kullanılmış ve
veriler yüzde ve sıklık analizi ile çapraz tablolar ile incelenmiştir. Yapılan araştırma
sonucunda, Türkiye’de 33 ayrı fakülte ve yüksekokulda turizm rehberliği bölümlerinde 192
ve 28 ayrı meslek yüksek okulda ise turist rehberliği programlarında 78 olmak üzere toplam
270 öğretim elemanının görev yaptığı; bunların %46,7’sinin kadın ve %53,3’ünün erkek
olduğu; en çok %34’1’lik eş oranda doktor öğretim üyesi ve öğretim görevlisi unvanına sahip
oldukları belirlenmiştir. Akademisyenlerin 39 ayrı üniversitede 105 farklı programda olmak
üzere %53,3’ünün turizm alanında farklı bölümlerde, aralarından sadece %11,5’inin ise
turizm rehberliği bölümünde lisans eğitimini tamamladıkları görülmüştür. Lisansüstü
eğitimi açısından, en fazla lisansüstü derecesinin alındığı üniversitelerin Gazi, Akdeniz ve
Balıkesir olduğu belirlenmiştir. Ortalama mezun olma süreleri ise yüksek lisans için 2,8 yıl,
doktora için 5 yıl olarak hesaplanmıştır. Akademisyenlerin %20’sinin çalışma kartına sahip
birer rehber ve sadece %63’ünün eylemli (aktif) olduğu, %90,7’sinin tek ve İngilizce dilinde
yeterlilik belgesine sahip olduğu, Türkiye’deki 13 ayrı rehber odasından Bursa ve Gaziantep
dışındaki 11 rehber odasına kayıtlı bulundukları tespit edilmiştir. Bölüm veya program
başkanlığı yapan akademisyenlerin %42’si kadın, %58’i ise erkek olup, yalnızca birisinin
dekan vekilliği yaptığı, diğerlerinin ise herhangi bir idari görevinin bulunmadığı sonucuna
ulaşılmıştır. | en_US |