dc.contributor.author | Koyuncu, Ahmet Ayhan | |
dc.date.accessioned | 2020-01-16T11:16:15Z | |
dc.date.available | 2020-01-16T11:16:15Z | |
dc.date.issued | 06/2019 | en_US |
dc.identifier.citation | Koyuncu, A . (2019). İslam ve Modernizm Karşılaşması: Geleneksel ve Modernist Söylemin Sorunları ve Bir Arayol Önerisi. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi , (13) , 377-401 . DOI: 10.16947/fsmia.582401 | en_US |
dc.identifier.uri | https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/744120 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11630/8114 | |
dc.description.abstract | İslamî düşüncenin önemli bir kısmı söylemsel düzlemde modern dünya ile ilgili olarak problemli bir tavra sahiptir. Bugün İslam dünyasında modern dünyaya bakışa ilişkin
iki uç yaklaşım mevcuttur. Birinci yaklaşım modernliği bütünü ile reddeden ve “Altın
Çağ’a” dönmeyi hedefleyen yaklaşımdır. İkinci yaklaşım ise modern dünyayı bütünüyle
İslamîleştirmeyi hedefleyen yaklaşımdır. Bu anlamda birinci yaklaşıma devrimci tavır, ikinci yaklaşıma reformist tavır denilebilir. Ancak her iki yaklaşım da sorunlu yaklaşımlardır.
Geriye dönüş mümkün değildir. Bugün modern dünyanın içerisinde yaşıyoruz. Modern dünya, teknolojik, ekonomik, sosyal, siyasi vs. bazı yeni durumları beraberinde getirmiştir. Bu iki tavırla da Müslümanların sorunlarının çözülmesi mümkün değildir. Bu
bağlamda yeni bir yaklaşıma ihtiyaç vardır. Bu bağlamda bu yeni yaklaşım, Hz. Peygamber’in içinde yaşadığı toplumla ilişki kurma biçimi olmalıdır.
Hz. Peygamber’in toplumuyla kurduğu ilişki üç boyutlu bir ilişkidir. Birinci boyutu
devrimci boyut olarak da adlandırılabilir. Bu noktada Hz. Peygamber bazı uygulamaları
kökten kaldırmıştır. Örneğin faiz, kaldırılmış ve yerine karz-ı hasen uygulaması önerilmiştir. İkinci boyutu ıslah boyutudur. Bu bağlamda uygulama tamamen kaldırılmamış,
sadece ıslah edilmiştir. Örneğin çok evlilik yasaklanmamış, ancak sınırlanmıştır ve hukuki bir çerçeveye oturtulmuştur. Üçüncü boyut ise muhafazakâr boyut olarak adlandırılabilir. Bu yaklaşım, o toplumun iyi olan davranışlarını muhafaza etmektedir. Nitekim Hz.
Peygamber, bir hadiste “cahiliyede iyi olan İslam’da da iyidir” buyurmaktadır. Örneğin
haram aylar uygulaması, değiştirilmeden muhafaza edilmiş ve haram aylarda savaş yapılmaması geleneği korunmuştur.
Sonuç olarak İslam, ne saf devrimci ne de saf reformist bir konuma sahiptir. İslam’ın
genel uygulaması, olaylara göre şekillenmektedir. Bugün modern dünyanın bütünüyle reddedilmesi, olguya savaş açmaktır. Bütünüyle İslamîleştirilmesi ise İslamî ilkeleri realiteye
kurban etmektir. Olguya savaş açmadan, ama ana ilkelerinden de taviz vermeden modern
dünya ile kurulacak sağlıklı bir ilişki, Müslüman toplumlar için ivedi bir meseledir. | en_US |
dc.description.abstract | Today, an important part of Islamic thought has a problematic attitude regarding
modern world on discursive level. Currently, there are two extreme approaches towards
modern world in the Islamic world. One part of them rejects the modern world with its
all characters completely and wants to return “Golden Age”. Another part argues Islamization of the modern world with its all aspects. Both of these approaches, namely, revolutionism and reformism are having many problems.
Firstly, it is impossible to turn back. We live in modern world. But, modern world
has come out with some new situations. These new situations are political, economic,
technological, etc. Both of these approaches don’t solve these problems. We need a new
approach, a third way, towards modern world. In this context, the new approach must be
our prophet’s method.
While our prophet was spreading out the messages of Allah and he was calling to
Islam, he applied three ways to change his society. First of all, he changed some practices entirely. For example, interest abolished and replaced karz-ı hasen, a special interest-free lending system. We can call this application revolutionist. Secondly, he revised
some practices, for example polygamy didn’t prohibit, but it limited and based on a legal
framework. This applications can called reformist. And thirdly, he didn’t change some
practices and allowed to go on them. For example, forbidden moths are protected. In this
context, Prophet Mohammad says “Good things in Jahiliyya are good in Islam as well.”
We can call conservatism for this application.
As a consequence, we can say that Islam is not merely revolutionist or merely reformist. Its position changes according to case. So, he offers a model for us to understand
the world we live in. We, as Muslims, can understand modern world and figure out our
problem with this triple approach. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Fatih Sultan Mehmet Üniversitesi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Devrimcilik | en_US |
dc.subject | Reformizm | en_US |
dc.subject | İslam | en_US |
dc.subject | Modernlik | en_US |
dc.subject | Revolutionism | en_US |
dc.subject | Islam | en_US |
dc.subject | Modern Dünya | en_US |
dc.subject | Reformism | en_US |
dc.subject | Modernity | en_US |
dc.subject | Modern World | en_US |
dc.title | İslam ve modernizm karşılaşması: Geleneksel ve modernist söylemin sorunları ve bir arayol önerisi | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi | en_US |
dc.department | Fen-Edebiyat Fakültesi | en_US |
dc.authorid | 0000-0002-5401-7647 | en_US |
dc.identifier.startpage | 377 | en_US |
dc.identifier.endpage | 401 | en_US |
dc.identifier.issue | 13 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.contributor.institutionauthor | Koyuncu, Ahmet Ayhan | |