Devrek (Zonguldak/Türki̇ye) heyelanı
Citation
Özdemir, M.A. & Kulaksız, E.E. (2019). “Devrek (Zonguldak/Türkiye) Heyelanı”, International Social Sciences Studies Journal, 5(47): 5852-5864.Abstract
Günümüzde küresel iklim değişikliği ile birlikte, Karadeniz havzasında yağış, sel ve kütle hareketlerinin sıklığı ve şiddetinde artışa bağlı afetlerde bir artış gözlenmektedir. Bunlardan biri de Türkiye’de Batı Karadeniz Bölümü’nde Zonguldak ili Devrek ilçe merkezinde oluşan Devrek Heyelanı afetidir. Bu çalışmada, yerleşim alanı ve alt yapıya büyük zarar veren, 2015 yılında gerçekleşen Devrek (Zonguldak) Heyelanı jeomorfolojik metotlarla incelenmiştir. Önce, heyelana yol açan jeolojik, jeomorfolojik, antropojenik, klimatik faktörler incelenmiş daha sonra ise arazide gözlemler yapılarak heyelanın jeomorfolojik özellikleri gözlemlenmiş ve güncel durum değerlendirilmesi yapılmıştır.
Heyelan alanında, Devrek Çayı’nın yan kolu olan Çomaklar Deresi’nin V şeklindeki vadisinin ortalama yamaç eğimi %23 olup kiltaşından oluşan yamaçlar kütle hareketlerine karşı duyarlıdır. Heyelanın gerçekleştiği alan Alt-Orta Eosen silttaşı, kumtaşı ve çoğunlukla kiltaşından oluşur. Devrek Heyelanı bölgesinde olayı yaşayan insanlarla yapılan mülakatlarda, heyelan öncesinde yamacın üst bölümündeki çukurlukta sürekli bir su birikmesi olduğu bilgisi alınmıştır. Bu da heyelan öncesinde, tabanda geçirimsiz kil katmanı üzerinde su birikmesi olduğunu göstermektedir. Heyelan alanına yaklaşık 2,5 km mesafede bulunan Devrek otomatik meteoroloji gözlem istasyonunun 2008-2017 yılları arasındaki ölçümlerine göre ilçenin yıllık ortalama yağış miktarı 762,48 mm. dir. Heyelan, yaz mevsiminde temmuz ayında yağışlı geçen günün ertesinde gerçekleşmiştir. Yapımı devam eden Devrek-Ereğli Karayolu’nda önlem alınmaksızın yapılan yarma ve dolgu işlemleri ve heyelan açısından riskli yamacın ortasından geçirilen yol yamacın denge açısını değiştirmiştir. 2015 yılının yağışlı geçen baharını izleyen yaz mevsiminde aşırı yağış sonrasında kütle hareketi 16.07.2015 tarihinde gerçekleşmiştir. Bu durum maddi sorunların yanı sıra sosyal ve psikolojik sorunlar da doğurmuştur. İnsanlar evlerini terk etmek zorunda kalmıştır. Heyelan sebebiyle 86 bina hasar görmüş, bazıları ise yıkılmıştır. Boşaltılan alanlardaki binalarda hırsızlık olayları meydana gelmiş, metruk binalar madde bağımlılarının barınağına dönüşmüştür. Bunların yanında, heyelan kopma bölgesinin üst tarafında kalan bir mahallenin zarar görme riskini önlemek için üst kütleye yamaç tesviyesi, fore kazık, beton bariyer, duvar örme, tahliye kanalı gibi uygulamalar yapılmıştır. Heyelan açısından duyarlı alanlar tespit edildikten sonra yapılaşma öncesinde, yapılaşma sırasında ve sonrasında yapılabilecek ıslah çalışmaları ile heyelanların zararları azaltılabilir. İnsan ve doğanın ortak etkileri sonucu gerçekleşen Devrek Heyelanı bu yönüyle ele alınacak, yol çalışmalarının heyelanlarla ilişkisi ortaya konulmaya çalışılacak ve çözüm önerileri sunulacaktır. Nowadays with the global climate changing, there is an increase in disasters due to increase in frequency and severity of
precipitation, flood and mass movements in the Black Sea Basin. One of them is “Devrek Landslide” which comprised in the
Section of Western Black Sea, Zonguldak province, Devrek county town. In this study, the Devrek (Zonguldak) Landslide in 2015,
which great damaged to the settlement area and infrastructure, was investigated by geomorphological methods. First, geological,
geomorphological, anthropogenic, climatic factors which causing landslides were analyzed, then geomorphological characteristics
of the landslide was observed and actual status was evaluated.
In the landslide area, the average slope of the V-shaped valley of Çomaklar Brook, which is shunt of Devrek Stream, is 23% and
the slopes of claystone are sensitive to mass movements. The area where the landslide takes place, consists of Lower-Middle Eocene siltstone, sandstone and mostly claystone. During interviews with people living in the Devrek Landslide area, it was
informed that there was a continuous accumulation of water in the pit on the upper part of the slope before the landslide. This
shows that there was water accumulation on the base of the impermeable clay layer before the landslide. According to the
measurements of Devrek automatic meteorology observation station, which is approximately 2.5 km away from the landslide area,
the average annual rainfall of the county is 762.48 mm. The landslide occurred in the summer following the rainy day in July. On
the Devrek-Ereğli Highway, which is still under construction, the road passed through the middle of the slope which is risky in
terms of landslide and splitting and filling operations without any measures has changed the balance angle of the slope. In the
summer following the rainy spring of 2015, after the heavy rainfall, mass movement materialized on 16.07.2015. This situation
caused social and psychological problems as well as financial problems. People had to abandon their homes. Because of landslides,
86 buildings have been damaged and some of them have been wracked. Theft occurred in the buildings in emptied areas became
shelter for drug addicts. In addition to this, in order to prevent the risk of damage to a neighborhood in the upper part of the
landslide severance zone, applications such as slope leveling, bored pile, concrete barrier, masonry and drainage channel were
applied to the upper mass. After determined the landslide sensitive areas, the damages of the landslides can be decreased with the
rehabilitation works that before, during and after construction. Devrek Landslide which is occured as a result of the common
effects of human and nature will be discussed in this aspect, the relationship between road works and landslides will be tried to be
presented and solution offers will be presented.
Volume
5Issue
47Collections
- Makaleler [38]