Doçentlik süreci ve bazı akademik kadrolardaki düzenlemelere yönelik öğretim elemanlarının görüşlerinin değerlendirilmesi
Citation
Tuncer, M., Dikmen, M., Tanaş,R., Bahadır, F., Temur, M. ve Uluğ, H. (2018). Doçentlik süreci ve bazı akademik kadrolardaki düzenlemelere yönelik öğretim elemanlarının görüşlerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies, 13(11), 1311-1335.Abstract
Bu araştırmanın amacı 7100 Sayılı Yükseköğretim Kanunu ile bazı
kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde değişiklik yapılması
sonucunda resmi gazetede yayınlanan yeni doçentlik kriterlerine yönelik
akademisyenlerin görüşlerini belirlemektir. Araştırma nitel yönteme
dayalı yürütülmüştür. Bu kapsamda çalışmaya Fırat Üniversitesi, Bitlis
Eren Üniversitesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, İnönü Üniversitesi ve
Erzincan Üniversitesindeki 244 akademisyen katılmıştır. İlgili yasa
düzenlemesine dayanarak araştırmacılar tarafından veri toplamak
amacıyla yapılandırılmış ve yarı yapılandırılmış görüşme formu
kullanılmıştır. Veriler içerik analizi ve betimsel analiz kullanılarak
çözümlenmiştir. Ayrıca bazı özgün ifadelere yer verilmiştir. Sonuç olarak
doçentlik ile ilgili yasal düzenlemeye yönelik görüşlerin oldukça dağınık
olduğu, birçok akademisyenin görüş belirtmekten kaçındığı
gözlenmektedir. Araştırma bulguları yabancı dil puanı açısından yasal
düzenleme ile örtüşmemektedir. Akademisyenler doçentlik sözlü ve
atama süreçlerinin üniversiteler tarafından yürütülmesine yönelik bazı
endişeler taşımaktadırlar. Katılımcılar doçentlik ile ilgili bazı
düzenlemelerin bu süreci suiistimale açık hale getirdiğini ifade etmişlerdir. Gerek bilimsel çalışmalar ve gerekse atama süreçlerinde
objektif olmayan durumların söz konusu olabileceği görülmüştür. Ancak
edinilen nihai intiba yasal düzenlemenin eksik olduğu yönündedir.
Doçentlik ve profesörlük kadro tahsisleri şartlar oluştuğunda merkezi bir
biçimde yapılması önerilmektedir. Yabancı dil becerileri akademisyenler
açısından olmazsa olmaz durumundadır. Ancak mevcut sınavlar yabancı
dil becerilerini bütün yönleriyle test etmekten uzaktır. Yabancı dil
sınavlarının tüm becerileri içine alacak şekilde değiştirilmesi
gerekmektedir. Bunun yanında bu süreçte teşvik edici, kolaylaştırıcı bazı
eylem planlarına ihtiyaç olduğu da ortadadır. Üniversiteler
akademisyenlerinin test çözerek, kitap okuyarak dil becerilerini
geliştirmeleri yerine onlara pratik yapabilecekleri imkânlar
sağlamalıdırlar. The purpose of this research is to determine the opinions of the
academicians regarding the new associate proficiency criteria published
in the official gazette as a result of amendment of the resolutions in law
and law with the Higher Education Law No. 7100. The research was
conducted based on qualitative method. In this context, 244
academicians from Erzincan University, Fırat University, Bitlis Eren
University, Afyon Kocatepe University and İnönü University participated
in the study. Based on the relevant legislation, a structured and semistructured interview form was used by researchers to collect data. The
data were analyzed using content analysis and descriptive analysis.
There are also some original expressions. As a result, it is observed that
opinions about the legal regulation related to associate professorship are
rather scattered, and many academicians are reluctant to express their
views. Survey findings do not coincide with legal regulations in terms of
foreign language score. Academicians have some concerns about the
conduct of associate professor oral and assignment processes by
universities. Participants stated that some regulations on associate
professions make this process open to misappropriation. It has been seen
that non-objective situations may be the subject of scientific studies and
in the process of appointment. However, the ultimate impression taken
is that the legal regulation is missing. It is suggested that the
appointment of associate professorships and professors should be done
centrally when the conditions of allocation are met. Foreign language
skills are a must for academicians. However, current exams are far from
testing foreign language skills in all aspects. Foreign language
examinations need to be changed to include all skills. However, there is
also a need for some encouraging, facilitating action plans in this process.
University academics should provide opportunities for them to practice instead of developing their language skills by solving tests and reading
books.
Source
Turkish Studies Educational SciencesVolume
13Issue
11URI
http://www.murattuncer.org/FileUpload/as892548/File/2000308070_64tuncermurat-egt-1311-1335.pdfhttps://hdl.handle.net/11630/8274
Collections
- Makaleler [69]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [241]