Turizm işletmelerinde insan kaynakları yönetimi açısından sendikal faaliyetler ve sorunlar üzerine bir değerlendirme
Künye
PELİT, E., & KATIRCIOĞLU, E. (2019). Turizm İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi Açısından Sendikal Faaliyetler ve Sorunlar Üzerine Bir Değerlendirme. İŞ,GÜÇ, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 21(2), 25–50.Özet
Yirmi birinci yüzyılda sürekli değişen ihtiyaçlar ve işletmelerde tanımlanan işlerin müşteri memnuniyetine ve teknolojik gelişmelere bağlı olarak günden güne farklılaşması neticesinde turizm çalışanlarının hem sosyal haklar hem de iş güvencesi konusunda daha
fazla sıkıntı yaşayabilecekleri öngörülmektedir. Temelinde çalışanların sosyal ve ekonomik hakları
ile çıkarlarını korumak amacıyla kurulan sendikaların, çalışanların tutum ve davranışlarını etkileme
hususunda kritik bir rol üstlenen insan kaynakları departmanları ile yakın ilişki kurması hem işletmeler hem de çalışanlar açısından ciddi anlamda avantajları olabilecek güçlü bir işbirliğidir. İnsan
kaynakları yönetiminin bir fonksiyonu olan endüstriyel ilişkiler ve sendikal faaliyetler çerçevesinde
bu işbirliğinin tesisi oldukça kolay gibi görülmektedir. Ancak, hali hazırda bu faaliyetler kapsamında karşılaşılan sorunların mevcudiyeti sendikalar ile insan kaynakları departmanlarının arasındaki
koordinasyonun sağlam bir biçimde tesis edilememiş olduğunu ortaya çıkarmaktadır. Bu doğrultuda çalışmanın amacı turizm işletmelerinde sendikal faaliyetlerin mevcut durumunu değerlendirmek,
insan kaynakları yönetimi ile sendikal faaliyetlerin ilişkisini gözden geçirmek, turizm sektöründe
insan kaynakları yönetimi birimleri tarafından yürütülen sendikal faaliyetlerde karşılaşılan sorunları belirlemektir. Ayrıca çalışma kapsamında bu sorunların çözümünde insan kaynakları yönetimi
birimlerinin rolünün belirlenmesi ve duruma yönelik çözüm önerileri getirilmesi hedeflenmektedir.
Bu doğrultuda araştırmada ikincil kaynak taraması yöntemine ek olarak araştırmacıların sektördeki
gözlem ve deneyimleri de kullanılmış ve turizm sektörünün sendikal faaliyetlerde karşılaştığı sorunlar
ve bu sorunların çözümünde insan kaynakları yönetimi birimlerinin rolü ve çözüm önerileri detaylandırılarak, konu ile ilgili taraflar olan işletme yöneticilerine, insan kaynakları birim yöneticilerine,
sendika yöneticilerine, ilgili kamu otoritelerine, çalışanlara ve ileride gerçekleştirilecek uygulamalı
çalışmalara bir temel oluşturulması ve öneriler geliştirilmesi hedeflenmiştir Due to rapid change in requirements in twenty first century and fluctuation in jobs according to customer satisfaction and technological developments, it is predicted that tourism
employees would experience more difficulty in terms of social rights and employment
security. Establishing close relationship between trade unions, basically committed to protecting employees’ social and economic rights and interests, and human resource departments, playing a critical
role in influencing the attitudes and behaviors of employees, can be a strong collaboration that can
have significant implications for both businesses and employees. Taking industrial relations and union activities as a function of human resource management into consideration, it seems that forming
a collaboration between trade unions and human resource management is an easy task. However,
problems already encountered within these activities reveal that the collaboration between the trade
unions and the human resources departments cannot be formed in a solid manner. Accordingly, the
main aim of this study is to evaluate the present situation of trade union activities in tourism enterprises and observe the relationship between human resources management and union activities and
identify the current problems in union activities in tourism sector. Besides, emphasizing the role of
human resources management departments in solving these problems and making suggestions for
both unions and human resource management departments in order to overcome these problems
are also aimed in the study. In addition to document analysis, the researchers’ experiences and observations in the sector were also used in the study. Problems faced within union activities in tourism
sector and the role of the human resources management departments in overcoming these problems
have been detailed and accordingly, suggestions were developed for related parties as business executives, union officials, related public authorities, employees and also for researches which will be
carried out in the future
Kaynak
İş,Güç, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları DergisiCilt
21Sayı
2Koleksiyonlar
- Makaleler [43]