dc.contributor.author | Kanburoğlu Ergün, Ümmügül Betül | |
dc.date.accessioned | 2021-07-14T06:57:37Z | |
dc.date.available | 2021-07-14T06:57:37Z | |
dc.date.issued | 2020 | en_US |
dc.identifier.citation | Kanburoğlu Ergün, Ümmügül Betül . "GAZZALİ DÜŞÜNCESİNDE EĞİTİMİN FITRAT VE MİZAÇ İLE İLİŞKİSİ". Afyon Kocatepe Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi 3 / 1 (Haziran 2020): 23-38 . | en_US |
dc.identifier.uri | https://dergipark.org.tr/tr/pub/akid/issue/55153/694875 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11630/8861 | |
dc.description.abstract | İnsanın eğitim vasıtasıyla değişebildiği ve dönüşebildiğini ifade eden eğitimin imkânı meselesi,
büyük ölçüde insan tabiatının mahiyeti çerçevesinde tartışılır. Çünkü insan tabiatı, eğitimin
işleyeceği yatkınlık ve istidatları ifade eder. Bu çalışmada Gazzâlî düşüncesinde insanın aslî
tabiatlarını ifade eden fıtrat ve mizacın anlamları, nasıl farklılaştıkları ve bunların eğitim süreci
açısından nasıl anlaşılabileceği üzerinde durulmaktadır. Çalışmada bu iki kavrama
odaklanılmasının amacı, fıtrat ve mizacın Gazzâlî düşüncesinde eğitimin kapsamı ve içeriğini
belirleyen merkezî kavramlardan olmasıdır. Çalışma, literatürde bu kavramlara Gazzâlî özelinde
odaklanan çalışma bulunmadığından büyük ölçüde birincil kaynakların değerlendirilmesine
dayanmaktadır. Gazzâlî düşüncesinde fıtrat ve mizaç, eğitimin mümkün olduğunu ifade etmekle
birlikte, onun sınırlarını da belirler. İnsanı ruh ve bedenden müteşekkil bir varlık olarak gören
Gazzâlî’ye göre fıtrat, insanın ruhî yönünün tabiatını ifade ederken; mizaç, insanın bedenî
yönünün tabiatına işaret eder. Gazzâlî fıtratı farklı anlamlarda kullanıyor olsa da onun fıtrata
yüklediği asıl anlam, tüm insanların yaratıcısını bilme istidadıdır. İnsanların bu dünyaya
gelirken fıtratlarında hazır buldukları bu istidat, insana yaratıcısını ve eşyâyı tanımanın
imkânını sunar ve her insan için ortaktır. Mizaç ise fıtrattan farklı olarak Gazzâlî düşüncesinde
tek bir anlamda kullanılır: Mizaç, insanın karakter özelliklerinin ve yatkınlıklarının en genel
ifadesidir. Gazzâlî’nin büyük ölçüde İbn Sînâ felsefesinden tevarüs ettiği mizaç anlayışına göre
her insanın mizacı farklıdır. Fıtratın aksine her insan için biricik olan mizaç, aynı zamanda
eğitimin sınırını belirleyen unsurdur. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Afyon Kocatepe Üniversitesi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Din eğitimi | en_US |
dc.subject | Gazzâlî | en_US |
dc.subject | İnsan tabiatı | en_US |
dc.subject | Fıtrat | en_US |
dc.subject | Mizaç | en_US |
dc.title | Gazzâlî düşüncesinde eğitimin fıtrat ve mizaç ile ilişkisi | en_US |
dc.title.alternative | Relationship of education with disposition (fitrah) and temprement (mizaj) in Ġhazzālī’s thought | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Afyon Kocatepe Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi | en_US |
dc.department | Fakülteler, İslami İlimler Fakültesi, Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü | en_US |
dc.authorid | 0000-0002-4880-3879 | en_US |
dc.identifier.volume | 3 | en_US |
dc.identifier.startpage | 23 | en_US |
dc.identifier.endpage | 38 | en_US |
dc.identifier.issue | 1 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarı | en_US |