Fezâilü’l-Kur’ân rivayetlerinin kullanımında farklı bir yaklaşım: İbn Kesîr’in Fezâilü’l-Kur’ân’ı
Citation
Türcan, Saliha . "Fezâilü’l-Kur’ân Rivayetlerinin Kullanımında Farklı Bir Yaklaşım: İbn Kesîr’in Fezâilü’l-Kur’ân’ı". Kocatepe İslami İlimler Dergisi 4 / 1 (Haziran 2021): 61-81 . https://doi.org/10.52637/kiid.906197Abstract
Fezâilü’l-Kur’ân rivayetleri tefsirlerde genellikle sûrelerin tefsirine başlarken, bazı tefsirlerde
ise sûrelerin tefsirinin sonunda nakledilmiştir. İbn Kesîr (ö. 774/1373) de diğer müfessirler
gibi tefsirinde fezâilü’l-Kur’ân rivayetlerine yer vermiştir. Ancak onlardan farklı olarak söz
konusu rivayetlere dair tefsirinin başında “Fezâilü’l-Kur’ân” başlığıyla bir bölüm açmıştır. İbn
Kesîr’in tefsirinin başına koyduğu zeyl mahiyetindeki bu çalışması fezâilü’l-Kur’ân
rivayetlerini istihdam etme yöntem ve amacı bakımından da fezâilü’l-Kur’ân rivayetlerine yer
veren diğer tefsirlerden ayrılmaktadır. Ancak hem müstakil bir bölümde fezâilü’l-Kur’ân
rivayetlerine yer vermesi hem de muhtevası bakımından müstakil fezâilü’l-Kur’ân eserleriyle
benzerlik arz etmektedir. Belki de bu benzerlikten dolayı onun tefsirinin başına koyduğu
bölüm fezâilü’l-Kur’ân literatürüne ilişkin yapılan çalışmalarda müstakil fezâilü’l-Kur’ân eseri
olarak değerlendirilmiştir. Ne var ki İbn Kesîr’in bu çalışması daha ziyade bir şerh
niteliğindedir. Zira İbn Kesîr burada Buhârî’nin Sahîh’indeki “Kitâbu fezâili’l-Kur’ân”
bölümündeki rivayetleri esas almış ve bu rivayetleri şerh etmiştir. Rivayetlerin tahricini
yapmak ve rivayetlerin hem metnine hem de senedine yönelik izahlarda bulunmak şerh
esnasında kullandığı temel yöntemlerdir. İbn Kesîr, Sahîh-i Buhârî’den iktibas ettiği bölümde
sûre ve âyetlerin faziletiyle doğrudan ilgili hadislere yer vermemiş, bunları tefsirinin içinde
belli sûre ve ayetler bağlamında nakletmiştir. Diğer kaynaklarda rivayet edilen fezâilü’l-Kur’ân
rivayetlerini ise Buhârî rivayetlerini şerh esnasında aktarmıştır. Dolayısıyla İbn Kesîr’in eseri,
amacı fezâilü’l-Kur’ân rivayetlerini ilgili bab başlıkları altında derleyerek aktarmak olan
müstakil fezâilü’l-Kur’ân eserlerinden hem yapısal olarak hem de rivayetleri nakletme amacı
açısından ayrılmaktadır. İbn Kesîr eserinde Sahîh-i Buhârî dışındaki kaynaklardan naklettiği
rivayetlerle ilgili hadisçi titizliğiyle hareket etmiş ve bu rivayetlerle ilgili detaylı sıhhat
değerlendirmelerine yer vermiştir. Onun bu uygulaması da çalışmasını rivayetlerin sıhhatine
dair değerlendirmelerin daha az olduğu müstakil eserlerden farklı kılmaktadır. Bu nedenle İbn
Kesîr’in eseri her ne kadar müstakil fezâilü’l-Kur’ân literatüründeki eserlerle benzerlik arz
etse de söz konusu eserlerden belli yönlerden ayrılan kendine özgü bir çalışmadır. Makalenin
amacı İbn Kesîr’in fezâilü’l-Kur’ân’ının, rivayetlerin sadece nakliyle yetinilmeyip bu
rivayetlerin dönemin hadis şerhçiliğine denk düşecek şekilde izah edilmesi bakımından
özgünlüğünü ortaya koymaktır. Bu bağlamda makalede İbn Kesîr’in eseri hadis şerhçiliği
açısından da ele alınmıştır. İbn Kesîr’in, şerh ettiği Buhârî rivayetlerinin sıhhatine dair
açıklamalara yer vermezken diğer kaynaklardan aktardığı rivayetler için detaylı sıhhat
değerlendirmeleri yapması, tenkidden ziyade izah ve bilgilendirme amaçlı bir şerh yöntemi
ortaya koyduğunu göstermektedir. Klasik dönem hadis şerhlerinde de görülen bu şerh
yöntemi şerhe konu edilen esere atfedilen sahihlik vasfının bir sonucudur. Bu yönüyle eser
klasik dönem şerhleriyle benzerlik arz etmektedir. İbn Kesîr şerh sırasında âyetlerden daha
çok hadislere yer vermiştir. Onun bu tavrı da âyetlerle istişhâdın daha az rastlandığı zengin
içerikli (olgun/klasik dönem) şerhlerdeki uygulamalarla örtüşmektedir. Bab-hadis uyumuna
dair yaptığı izahlar ise şerhe konu edilen eserin yapısal özelliklerinin ve musannifinin
görüşlerinin inceleme konusu yapıldığı hadis şerh anlayışına dönemsel olarak uygun
düşmektedir. Eser belli bir hadis kitabının belli bir bölümü üzerine yapılan şerh olmasından
dolayı derleme hadis şerhlerinden farklı uygulamalar içermektedir. Ayrıca İbn Kesîr’in Buhârî
rivayetlerini şerh esnasında naklettiği rivayetlere ilişkin detaylı sıhhat değerlendirmelerine
yer vermiş olması da onun eserini bu tür değerlendirmelerin çok nadir olduğu derleme hadis
şerhlerinden farklı kılmaktadır. The narrations of the fadhâil al-Qur’an are generally reported at the beginning of the
interpretation of the surahs in tafseers, whereas in some commentaries, those are narrated at
the end of the commentary of the surahs. Ibn Kathir, like other mufassirs, included the fadhâil
al-Qur’an narrations in his tafseer. However, unlike them, he added a chapter named “Fadhâil
al-Qur’an” at the beginning of his tafseer about the aforementioned narrations. This work
which Ibn Kathir quoted from al-Sahih al-Bukhari and put as an addendum at the head of his
tafseer, is different from other tafseers in terms of the content of fadhâil al-Qur’an and the
method and purpose of employing them. However, it is similar to monographic works on the
fadhâil al-Qur’an in terms of content and including the narrations of the fadhâil al-Qur’an in a
separate chapter. Perhaps due to this similarity, it has been evaluated as a separate and
independent work on fadhâil al-Qur’an in the studies on the literature of the fadhâil al-Qur’an.
It should be noted that this work of Ibn Kathir is more like a hadith commentary (sharh),
because Ibn Kathir took as basis the narrations in the “Kitâbu fadâil al-Qur’an” section of
Bukhari's Sahih and commented them. The main methods used by Ibn Kathir during the
commentary are to show sources (tahrich) of the narrations and to explain both the text and
the sanad of them. Ibn Kathir did not include the hadiths directly related to the virtue of surahs
and verses in the part he quoted from Sahih-i Bukhari, but he narrated them in the context of
certain surahs and verses in his commentary. He also narrated fadhâil al-Qur’an narrations
reported in other sources during the commentary of the Bukhari narrations. Therefore, the
work of Ibn Kesir is separated from the monographic works of fezâilü'l-Quran, whose purpose
is to compile and convey the narrations of the fezâilü'l-Quran under the related bab titles, both
structurally and in terms of the purpose of transmitting the narrations. In his work, Ibn Kathir
acted with the meticulousness of the muhaddith about the narrations he reported from
sources other than Sahih-i Bukhari and included detailed authenticity evaluations about these
narrations. This method makes his work different from monographic works in which there are
fewer evaluations on the authenticity of the narrations. Therefore, although it is similar to the
monographic works of the fadhâil al-Qur’an, it has also distinctive properties. The purpose of
the article is to reveal the originality of Ibn Kathir’s fadhâil al-Qur’an, which didn’t confine
itself only to the transmission of the narrations, but also explained these narrations in a way
corresponding o the hadith commentary of its period. In this context, the work of Ibn Kathir is
discussed in terms of hadith commentary. While Ibn Kesir does not include explanations about
the authenticity of the Bukhari narrations, his detailed authenticity evaluations for the
narrations he narrated from other sources show that he put forward a method of commentary
for explanation and informing rather than criticism. This commentary method, which is also
seen in the classical period hadith commentaries, is a result of the quality of authenticity
attributed to the work that is the subject of the commentary. In this respect, the work is similar
to the commentaries of the classical period. Ibn Kathir included more hadiths than verses
during his commentary. This attitude of him coincides with the practices in rich content
(ripe/classical period) hadith commentaries, in which istishhad with verses are less common.
His explanations regarding the harmony of the Bab-hadith periodically correspond to the
understanding of hadith commentary, in which the structural features of the work that is the
subject of the commentary and the views of its musannif are examined. Since İbn Kathir’s work
is an hadith commentary that made on a certain part of a certain hadith book, it contains
different applications from compilation hadith commentaries. In addition, the fact that Ibn
Kathir included detailed authenticity evaluations of the narrations he quoted during the
commentry of the Bukhari narrations makes his work different from the compilation hadith
commentaries in which such evaluations are very rare.
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi DergisiVolume
4Issue
1Collections
- Cilt 4 : Sayı 1 [13]