Muhammed İkbal’in hayatındaki Türk kavramı
Citation
Altıntaş, A , İşler, T . (2019). Muhammed İkbal’in Hayatındaki Türk Kavramı . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 21 (2) , 449-459 . DOI: 10.32709/akusosbil.453114Abstract
Bilindiği üzere dünyanın en önemli kültürlerinden birisi Türk kültürüdür. Muhammed İkbal de Türk
kültürünün çeşitli uzantılarıyla tanışma imkanına hayatının ilk evrelerinden itibaren başlamıştır. Onun
Türk kültürüyle tanışması özellikle II. Abdülhamit, İttihat Terakki dönemi bilhassa Teşkilat-ı
Mahsusa’nın Hindistan’daki faaliyetleri çerçevesinde zemin bulmuştur. Dolaylı olarak Osmanlı Devleti,
halife, İslamiyet gibi kavramlar Hint kamuoyunda tartışılmaya başlanmış, İngilizlerin bu kavramlar
karşısında gösterdikleri olumsuz tavırlar aksi sedaların yeşermesini sağlamış ve savaşlar bu durumu
hızlandırmıştır. Çanakkale Muharebeleri'nin Hint kamuoyunda uyandırdığı İngiliz karşıtı tepkileri
hisseden Muhammed İkbal, bu konuda çeşitli faaliyetler içine girmiştir. İkbal, Osmanlı Türklerinin
İngilizler karşısında gösterdiği cesareti, Hintli Müslümanların uyanışı için vesile kılmaya çalışmıştır.
İkbal’in bu tavrı üzerinde güneş batmayan bir imparatorluğun gücünün kendi coğrafyasında ilk defa
sorgulanmasının da başlangıcını teşkil etmiştir. Birinci Dünya Savaşı’nın sona ermesi ve akabinde
Mustafa Kemal’in önderliğinde Milli Mücadele’nin başlatılması, İkbal’in Türklere olan olumlu tavrını
daha da pekiştirmiş, İkbal büyük bir şevk ve heyecanla İngiliz emperyalizmine karşı saf tutmuş, Milli
Mücadele’nin yanında yer almıştır. İkbal gerek düşünce bazında gerekse fiiliyatta konuyla ilgili en esaslı
çabaları sarf edenlerden birisi olmuştur. Onun için Osmanlı Türk’ünün kişiliği aynı zamanda kendi
kişiliği, onun hedefi Hintli Müslümanların hedefi, başarısı mazlum milletlerin başarısıdır. As it is known, one of the most important cultures of the world is Turkish culture. Muhammad Iqbal had
the opportunity to meet various extensions of Turkish culture beginning the first stages of his life. His
acquiantance with Turkish culture took place, especially during Abdulhamit the Second, the period of the
İttihat Terakki and during the activities of the Teşkilat-ı Mahsusa in India. The concepts such as the
Ottoman State, the caliph and the Islam were started to be indirectly discussed in the Indian public
opinion, the unfavorable attitudes of the British against these concepts aroused opposite thoughts and
feelings and the wars accelerated this situation. Muhammad Iqbal, who felt the anti-British reactions
which was caused by Canakkale wars, got involved in various activities. Iqbal struggled for the
awakening of Indian Muslims by referring the courage of Ottoman Turks against the British. This attitude
of Iqbal towards the power of the British empire was questioned in its own geography for the first time.
The end of the First World War and the beginning of the national struggle under the leadership of
Mustafa Kemal reinforced the positive attitude of İkbal to Turkish, he showed a great deal of enthusiasm
and excitement against the British imperialism and supported National struggle. Iqbal was one of the
hardest-working invidual in terms of both thought and deed. The personality of Ottoman Turk is its own
personality, his goal, became target of the Indian Muslims and his success was the success of oppressed
nations.
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
21Issue
2Collections
- Cilt 21 : Sayı 2 [20]