Otel işletmelerinde içsel pazarlama uygulamalarının örgütsel bağlılık üzerindeki etkisi: Antalya örneği
Citation
Kan Sönmez, N , Hacıoğlu, N . (2019). Otel İşletmelerinde İçsel Pazarlama Uygulamalarının Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisi: Antalya Örneği . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 21 (2) , 609-624 . DOI: 10.32709/akusosbil.509675Abstract
Bu araştırma, otel işletmelerinin içsel pazarlama uygulamalarını kullanma düzeylerinin çalışanların
örgütsel bağlılıkları üzerindeki etkisini saptamayı amaçlamaktadır. Bu genel amaç doğrultusunda
araştırmada, içsel pazarlama uygulamaları ölçeği ve alt boyutları olan “gelişim”, “ödül” ve “vizyon”
boyutları ile örgütsel bağlılık ölçeği ve alt boyutları olan “duygusal”, “normatif” ve “devam” bağlılığı
arasındaki ilişkiler tespit edilmiştir. Araştırmada veri toplama tekniği olarak kullanılan anket, örneklem
grubunu oluşturan 862 beş yıldızlı otel işletmesi çalışanına uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde
betimsel istatistiklerin yanı sıra t testi, varyans analizi, korelasyon ve regresyon analizleri kullanılmıştır.
Çalışma sonuçlarına göre; otel işletmelerinin içsel pazarlama uygulamalarını kullanma düzeyi ile
çalışanların örgütsel bağlılıkları arasında pozitif yönlü ve çok kuvvetli bir ilişki bulunmaktadır. Otel
işletmelerinde içsel pazarlama uygulamaları alt boyutlarının da örgütsel bağlılık üzerinde anlamlı bir
etkisi bulunmaktadır. En güçlü etki "ödül" boyutunda iken bunu "gelişim" boyutu izlemekte ve en düşük
etkiye sahip değişken ise "vizyon" boyutu olarak karşımıza çıkmaktadır. Ayrıca otel işletmelerinde içsel
pazarlama uygulamaları ile örgütsel bağlılığın alt boyutları arasında pozitif yönlü çok kuvvetli ve kuvvetli
ilişkiler bulunmaktadır. En güçlü ilişki “duygusal bağlılık” boyutunda iken, bunu “normatif bağlılık”
boyutu izlemekte ve en düşük ilişki ise “devam bağlılığı” boyutunda belirlenmektedir. This research aims to determine the level of use of internal marketing practices of hotel enterprises the
effect of employees on organizational commitment. Also, in the research, it is intended to detect the
relationships between internal marketing practices scale and "development", "award" and "vision"
dimensions which are its sub-dimensions and organizational commitment scale and "affective",
"normative" and "continuance” commitment which are its sub dimensions. In the research, the
questionnaire, which was used as data collection technique, was applied to 862 five-star hotel staff who
formed the sample group. In addition to descriptive statistics, t test, variance analysis, correlation and
regression analysis were used to analyze the data. According to results; there is a positive and strong
relationship between the level of use of internal marketing practices and the organizational commitment
of employees. The sub-dimensions of internal marketing practices also have a significant effect on
organizational commitment. While the strongest effect is the "award" dimension, the variable with the
lowest effect emerges as the "vision" dimension. In addition, there are strong positive relationships
between internal marketing practices and sub-dimensions of organizational commitment. While the
strongest relationship is in the dimension of “affective commitment”, the lowest relationship is
determined in the dimension of “continuance commitment”.
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
21Issue
2Collections
- Cilt 21 : Sayı 2 [20]