Hacı Bektaş Veli felsefesinin etnopedagojik açıdan incelenmesi
Citation
Kahramanoglu, R. & Şahin, F. (2019). Hacı Bektaş Veli Felsefesinin Etnopedagojik Açıdan İncelenmesi . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , Prof. Dr. Fuat Sezgin Özel Sayısı , 41-58 . DOI: 10.32709/akusosbil.597317Abstract
Anadolu’nun önemli düşünürlerinden biri olan Hacı Bektaş Veli, yaşadığı dönemde toplumun eğitilmesine
büyük katkı sağlamıştır. Bu araştırmada, Hacı Bektaş Veli’nin insan eğitimiyle ilgili düşüncelerini ortaya
koymak amaçlanmış ve konuyla ilgili etnopedagojik açıdan bir değerlendirme yapılmaya çalışılmıştır.
Çalışmada nitel araştırma modeli kullanılmış, veriler ise doküman incelemesi yöntemiyle elde edilmiştir.
Hacı Bektaş Veli’nin Makâlât, Kitâbü’l Fevâid, Makâlât-ı Gaybiyye ve Kelimât-ı Ayniyye ve Emânet-i
Hazret-i Pir adlı eserleri, araştırma kapsamında ele alınmıştır. Bu eserlerden eğitimle ilgili elde edilen
veriler Hacı Bektaş Veli’nin eğitime genel yaklaşımı ve benimsediği eğitim ilkeleri şeklinde iki kategoriye
ayrılmıştır. Araştırmanın sonucunda Hacı Bektaş Veli’nin ahlâki değerler etrafında şekillenen hümanist bir
eğitim anlayışına sahip olduğu; akla ve ilime oldukça önem verdiği; mürşide bağlılık, bireysel farklılıklar,
aşamalı eğitim, eşitlik gibi ilkeleri benimsediği görülmüştür. Eğitim anlayışının, idealizm ve ilerlemeciliğin
bir sentezi olduğunu söylemek mümkündür. Hacı Bektaş Veli’nin Türk kültüründe önemli bir değer olması
nedeniyle fikirlerinin doğru anlaşılmasının, milli eğitim politikalarına olumlu katkı sağlayacağı
düşünülmektedir. Hacı Bektaş Veli, who is one of the important philosophers of Anatolia, contributed enormously to the
education of society in the period he lived. In this research, it is aimed to reveal the thoughts of Hacı Bektaş
Veli about the education of people and it is tried to make an evaluation about this subject in terms of ethnopedagogy. In this study, quality research model was used and data was obtained by searching the
documents. The works of Hacı Bektaş Veli such as Makâlât, Kitâbü’l Fevâid, Makâlât-ı Gaybiyye Kelimâtı Ayniyye and Emânet-i Hazreti Pir were handled within the scope of this investigation. The data about the
education gained from these works was categorized in two ways; the general approach of Hacı Bektaş Veli
towards the education and educational principles. As a result of the research, it was seen that Hacı Bektaş
Veli had a humanistic education understanding that involved moral values, he gave importance to wisdom
and science very much, he adopted individual differences, equality, loyalty of the guide and gradual
education. It is possible to say that his education understanding is a synthesise of idealism and
progressivism. As Hacı Bektaş Veli is an important value in Turkish culture, it is thought that if his thoughts
are understood in a correct way, they will contribute to national education politics positively.