Lise öğrencileri için analitik düşünme ölçeği geliştirme çalışması
Künye
Ocak, G. & Park, F. (2020). Lise Öğrencileri İçin Analitik Düşünme Ölçeği Geliştirme Çalışması . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 22 (1) , 49-68 . DOI: 10.32709/akusosbil.565699Özet
Bu çalışmada lise öğrencilerinin analitik düşünme düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın
örneklemini, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında, Afyonkarahisar ilinde öğrenim gören 297 lise
öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada karma yöntemlerden olan keşfedici ardışık desen kullanılmıştır.
Bu araştırmada 24 maddelik beşli likert tipinde lise öğrencileri için analitik düşünme ölçeği
geliştirilmiştir. Ölçek 1. faktörde (bilgiyi özümseme) 0.449 - 0.734 arasında faktör yükleri olan 10 madde,
2. faktörde (ayrıntılara dikkat etme) 0.590 – 0.772 arasında faktör yükleri olan 6 madde, 3. faktörde
(çözümleme) 0.617 - 0.769 arasında faktör yükleri olan 4 madde ve 4. faktörde (çalışma stratejisi) 0.646 -
0.758 arasında faktör yükleri olan dört alt faktörden oluşturulmuştur. Geliştirilen ölçeğin alt boyutlarının
cronbach alfa katsayıları 0.867, 0.840, 0.774 ve 0.741 ve ölçeğin tüm güvenirlik katsayısı 0.908 olarak
hesaplanarak güvenilir olduğu sonucuna varılmıştır. Araştırma sonucunda 24 maddelik, 4 alt boyuta
sahip, 5’li likert tipinde ve güvenilir bir ölçek elde edildiği söylenebilir. Araştırmanın son bölümünde
doğrulayıcı faktör analizi çalışmaları gerçekleştirmiş ve uyum iyiliği indekslerinin mükemmel ve kabul
edilebilir düzeyde olduğu belirlenmiştir. In this study, analytical thinking levels of high school students is tried to be determined. The sample of
the research is 297 high school students in Afyonkarahisar city center in 2017-2018 academic year. The
exploratory sequential pattern, which is a mixed method in research. It creates a 5-point Likert-type scale
consisting of 24 items to obtain the data. The scale has four factors, 10 items with factor loads between
0.449 and 0.734 in factor 1 (factor assimilation), 6 items with factor loads between 0.590 and 0.772 in
factor 2 (attention to detail), 0.617 - 0.769 in factor 3 (analysis) It is composed of 4 factors with factor
loads and four sub-factors with factor loads between 4 and 4 factors (working strategy) between 0.646
and 0.758. The cronbach alpha coefficients 0.867, 0.840, 0.774 and 0.741 indicate that it is reliable to
calculate the cronbach alpha coefficient 0.908 for the overall reliability of the scale. In the research, a
reliable scale with 24 items, 4 sub-dimensions, 5-point likert type can be obtained. It is in excellent and
acceptable condition.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
22Sayı
1Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/52955/565699https://hdl.handle.net/11630/9154
Koleksiyonlar
- Cilt 22 : Sayı 1 [20]