2018 yılı coğrafya öğretmenliği lisans programının alan bilgisi, genel kültür ve pedagoji dersleri açısından analizi
Künye
Sağdıç, M. (2020). 2018 Yılı Coğrafya Öğretmenliği Lisans Programının Alan Bilgisi, Genel Kültür ve Pedagoji Dersleri Açısından Analizi . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 22 (1) , 130-144 . DOI: 10.32709/akusosbil.592679Özet
Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de 2018 yılında uygulamaya konulan Coğrafya Öğretmenliği Lisans
Programını Öğretmenlik Meslek Bilgisi, Genel Kültür, Alan Bilgisi, Alan Eğitimi ve Öğretmenlik
Uygulaması dersleri bağlamında önceki program ile karşılaştırarak değerlendirmektir. Araştırmada nitel
araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Doküman analizi sonucunda elde
edilen bulgular içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Elde edilen bazı bulgular şunlardır: Alan bilgisi
ile alana ilişkin öğretimi içeren dersler Alan Eğitimi başlığında toplanmıştır. Bu kapsamdaki derslerin
ders saatleri ve kredileri önemli ölçüde azaltılmıştır. Buna karşılık Öğretmenlik Meslek Bilgisi derslerinin
ders saatleri ve kredileri büyük ölçüde arttırılmıştır. Genel kültür derslerinin kapsamında da önemli
değişiklikler söz konusudur. Öğretmenlik uygulaması dersi Öğretmenlik Uygulaması I ve Öğretmenlik
Uygulaması II dersi olarak iki döneme çıkartılmıştır. Ancak öğretmenlik uygulamasına bir basamak teşkil
eden Okul Deneyimi dersi ise programdan kaldırılmıştır. Lisans programlarının toplam kredileri 165’dan
148’ye, toplam ders saati ise 182’den 157’ye çekilmiştir. Ayrıca programda seçmeli derslere %25
oranında yer verilmiş, seçmeli ders çeşitliliği arttırılmış ve Bologna sürecine uyum sağlanmıştır. 2018
programı önceki programa göre merkezi bir yaklaşımın ürünü olarak yerel farklılıkları önemli ölçüde
ortadan kaldırmıştır. Elde edilen bulgular ilgili literatür ile tartışılmış ve alana yönelik bazı öneriler
geliştirilmiştir. Bu kapsamda yeni öğretmen yetiştirme lisans programları ile ilgili akademik çalışmaların
artırılması önerilmektedir. The purpose of this study is to evaluate the geography teacher education program in the context of
scientific field knowledge related to geography, professional teaching knowledge, general culture,
geography education and teaching practice lessons implemented since 2018 in Turkey and containing
important changes according to the previous program. In this study, document analysis method which is
one of the qualitative research methods is used. The findings were analyzed by using descriptive analysis
technique. It is seen that the new geography program is concerned with creating a standard in the faculties
of education. The scientific field knowledge related to geography and teaching of geography were
collected in the title of scientific field education. Hours and credits values of scientific field courses
related to geography have been significantly reduced. On the other hand, the course hours and credits
values of the teaching courses have been increased significantly. There are significant changes in the
scope of general culture courses. Teaching practice was added to two semesters as Teaching Practice I
and Teaching Practice II. However, the School Experience course, which constitutes a step in the teaching
practice, has been removed from the program. The total credits of the undergraduate programs were
reduced from 156 to 147 and the total course hours from 170 to 154. In addition, 25% of elective courses were given in the program, the diversity of elective courses was increased and the process was adapted to
the Bologna process.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
22Sayı
1Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/52955/592679https://hdl.handle.net/11630/9246
Koleksiyonlar
- Cilt 22 : Sayı 1 [20]