Konaklama arz yapısı bakımından turistik destinasyonlarda dış çevre analizi: ayvalık örneği
Künye
Bezirgan, M. & Kömür, T. (2020). Konaklama Arz Yapısı Bakımından Turistik Destinasyonlarda Dış Çevre Analizi: Ayvalık Örneği . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 22 (1) , 295-311 . DOI: 10.32709/akusosbil.531518Özet
Bu araştırmanın amacı, bölgede faaliyet gösteren konaklama işletmeleri açısından Ayvalık
destinasyonunun dış çevre analizinin yapılmasıdır. Ayvalık turizm sektörü verilerinin incelenmesiyle
birlikte turizm pazarının yapısı, sınırları ve pazarın gelişme hızı belirlenmiştir. Buna ek olarak rekabet
analizi ile rakip analizleri yapılmıştır. Araştırmada, ikincil veri kaynaklarından yararlanılmıştır. Ayvalık,
Türkiye’nin en büyük Doğa ve Tabiat Parkına sahip olmasının yanı sıra zeytin ve zeytinyağıyla
Türkiye’de ve Dünya’da tanınmış markalardan biridir. Ayvalık’ta turizm işletme ve belediye belgeli
toplam 291 adet konaklama tesisi bulunmaktadır. Ancak bu tesislerin sadece 22’si turizm işletme
belgelidir. Bu noktada bölgede turizm işletme belgeli tesis sayısı oldukça azdır. Bu verilere göre
Ayvalık’ın bugüne kadar turizm potansiyelini hedeflediği düzeyde değerlendirememesi, turizm işletme
belgeli tesis yatırımı ihtiyacına işaret etmektedir. Gerçekleştirilen bu araştırma sonucunda bölgedeki
turizm faaliyetinin artış eğilimi gösterdiği; bölgeyi ziyaret edenlerin % 20’sini yabancı turistler
oluşturduğundan pazarın iç turizm ile sınırlandırılmış olduğu; bölgedeki arsa sıkıntısı ile kalifiye personel
bulmanın zor olması, pazara girişteki başlıca engellerin olduğu; çok sayıda konaklama tesisi arasında tam
rekabet piyasa koşullarının hakim olduğu; az sayıdaki tedarikçi arasında yeterince rekabet
oluşmadığından tedarikçilerin gücünün yüksek ve çok sayıda konaklama tesisini seçebilme şansı
olduğundan müşteri gücünün yüksek olduğu bulunmuştur. The aim of this study is to conduct an external environmental analysis of Ayvalık as a destination in terms
of its accommodation facilities. The nature of tourism market, borders of the market and the development
speed of the market have been examined through Ayvalık tourism sector data. In addition to this,
competition and competitor analyses have been done. This study has benefited from secondary data
sources. Along with having the largest nature park of Turkey, Ayvalık is one of the well-known brands
with its olive and olive oil in Turkey and the world. There are all together 291 accommodation facilities
in Ayvalık but only 22 of these facilities have a tourism establishment certificate which shows the facility
has met certain standards. According to this data, that Ayvalık hasn’t been able to benefit from its tourism
potential to the level intended, which indicates that it should be invested in accommodation facilities
having tourism establishment certification. This study has found that tourism in the region is on the rise as
the rate of foreign visitors coming to the region is about 20 %, the market is confined to domestic
tourism; main market barriers are difficulty of hiring qualified personnel and land shortage; there is a
perfect competition market among the numerous accommodation facilities; as there is no competition
among the few suppliers, the power of suppliers is high and as there is many options where to stay for
customers among the numerous accommodation facilities, the power of the customer is high.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
22Sayı
1Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/52955/531518https://hdl.handle.net/11630/9256
Koleksiyonlar
- Cilt 22 : Sayı 1 [20]