dc.contributor.author | Küçükaltan, Berk | |
dc.date.accessioned | 2021-10-01T08:59:59Z | |
dc.date.available | 2021-10-01T08:59:59Z | |
dc.date.issued | 31.12.2020 | en_US |
dc.identifier.citation | Küçükaltan, B. (2020). Shifting towards Technology-based On-demand Transportation Business Models: A Comparative Research . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 22 (4) , 1035-1045 . DOI: 10.32709/akusosbil.755931 | en_US |
dc.identifier.uri | https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/59165/755931 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11630/9316 | |
dc.description.abstract | Today, the world has been witnessing to structural changes at different levels and some external factors
(e.g. COVID-19) have particularly accelerated these changes. In the new world order, people seek effective
solutions to some challenges they confront in their daily lives while organisations are in quest for becoming
more competitive by using innovative technologies to address these needs. As a result, with the introduction
of digitalisation, there has been a transformation from traditional business models towards technologybased on-demand business models to be used in transportation. Especially, considering the complex
structure and high density of metropolitan cities, such as Istanbul, using on-demand transportation
platforms can be worthwhile for passengers. However, despite the increasing attention paid to these
platforms, there is a limited number of studies exploring these business models and their impacts from
different aspects. Therefore, this research aims to investigate the practices of two exemplary technologybased on-demand transportation business models, Uber and BiTaksi, and to propose strategies based on
several prominent attributes. Consequently, the discussions and proposed strategies regarding the
established attributes hold a significant potential to advance the nascent knowledge about digital
transportation business models, especially in the comparison of an international and a national platform,
and to offer strategic guidance to practitioners and policy-makers in business environment. | en_US |
dc.description.abstract | Dünya, günümüzde, farklı düzeylerde yapısal değişikliklere tanıklık etmekte ve bazı dış faktörler (COVID19 gibi) bu değişiklikleri özellikle hızlandırmaktadır. Yeni dünya düzeninde, insanlar günlük yaşamlarında
karşılaştıkları bazı zorluklara karşı etkili çözümler ararlarken, örgütler de bu ihtiyaçları karşılamak için
yenilikçi teknolojiler kullanarak daha rekabetçi olma arayışına girmektedirler. Sonuç olarak,
dijitalleşmenin hayatımıza girmesiyle birlikte, ulaşımda, geleneksel iş modellerinden teknoloji tabanlı
talebe-dayalı iş modellerine bir dönüşüm olmaktadır. Özellikle, İstanbul gibi büyükşehirlerin karmaşık
yapısı ve yüksek yoğunluğu göz önünde bulundurulduğunda, talebe bağlı taşımacılık platformlarını
kullanmak yolcular için faydalı olabilmektedir. Ancak, bu platformlara gösterilen ilginin artmasına rağmen,
literatürde bu iş modellerini ve bunların etkilerini farklı açılardan inceleyen sınırlı sayıda çalışma
bulunmaktadır. Buna bağlı olarak, bu araştırma, teknoloji tabanlı talebe-dayalı iki örnek taşımacılık iş
modeli olan Uber ve BiTaksi'nin pratiklerini araştırmayı ve öne çıkan çeşitli niteliklere göre stratejiler
önermeyi amaçlamaktadır. Sonuç olarak, belirlenen niteliklere ilişkin tartışmalar ve önerilen stratejiler,
taşımacılıktaki dijital iş modelleri hakkında yeni oluşmaya başlayan bilgileri ilerletme, özellikle
uluslararası ve ulusal bir platformun karşılaştırılmasında, ve iş çevresinde yer alan gerek uygulayıcılara
gerekse de politika belirleyicilere stratejik rehberlik etme konusunda önemli potansiyel taşımaktadır. | en_US |
dc.language.iso | Ing | en_US |
dc.publisher | Afyon Kocatepe Üniversitesi | en_US |
dc.identifier.doi | 10.32709/akusosbil.755931 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | BiTaksi | en_US |
dc.subject | Digital business models | en_US |
dc.subject | On-demand transportation business models | en_US |
dc.subject | Technology-based service platforms | en_US |
dc.subject | Uber | en_US |
dc.title | Shifting towards technology-based on-demand transportation business models: a comparative research | en_US |
dc.title.alternative | Teknoloji tabanlı talebe-dayalı taşımacılık iş modellerine geçiş: karşılaştırmalı bir araştırma | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi | en_US |
dc.department | Seçiniz | en_US |
dc.authorid | 0000-0002-2766-3248 | en_US |
dc.identifier.volume | 22 | en_US |
dc.identifier.startpage | 1035 | en_US |
dc.identifier.endpage | 1045 | en_US |
dc.identifier.issue | 4 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarı | en_US |