dc.contributor.author | Çelebi, Mehmet Surur | |
dc.date.accessioned | 2021-10-04T08:21:27Z | |
dc.date.available | 2021-10-04T08:21:27Z | |
dc.date.issued | 30.11.2020 | en_US |
dc.identifier.citation | Çelepi, M. S. (2020). Toplumsal Anımsamanın Millî Bayramlar ile Gerçekleşmesi: 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı Örneği . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , TBMM’nin 100. Yılı ve Millî İrade Özel Sayısı , 30-43 . DOI: 10.32709/akusosbil.780520 | en_US |
dc.identifier.uri | https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/57951/780520 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11630/9331 | |
dc.description.abstract | Bayramlar, toplumsal anımsamanın meydana geldiği önemli alanlardır. Aktarılan bilgi, deneyim ve
geleneğin karşılığı olan kültürel bellek, bayramlar aracılığıyla geleceğe aktarılır. Bu aktarımda bayramların
sahip oldukları işlevler toplumsal anımsamayı sağlar. 23 Nisan 1920’de TBMM’nin açılması uyanış
hareketinin ve rejim değişikliğinin en önemli sembolüdür. Verilen mücadele ve meclisin kuruluşu bir
sembolizm yaratır ve düşünceler sisteminin bir unsuru haline gelir. Bunun devamlılığı için de törenlerin
kutlanması kararlaştırılır. Bu yüzden kuruluştan bir yıl sonra mücadeleyi meşrulaştırmaya yönelik olarak
“Hâkimiyet-i Milliye Bayramı” adında bir millî bayramın kutlanması kararlaştırılır. Daha sonra 1917
yılında kurulan ve 1921 yılında da Ankara’da kurumsallaşan “Himaye-i Etfal Cemiyeti”nin çabalarıyla bu
bayram çocuklarla anılmayan başlar. 1981 yılında da bugünkü 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk
Bayramı” adına kavuşur. Bu bayram sahip olduğu politik işlevler, kültürün aktarımını sağlaması, kültürel
ve toplumsal kimliklerin inşasına destek vermesi ve eğlendirme işlevi ile toplumsal anımsamayı sağlar.
Millî iradeye meşruiyet kazandırması ve bu yolda verilen mücadelenin Türk çocuğuna anımsatılması
bayramın politik işlevleridir. Bayramdaki icralar, Türk kültüründen taşıdığı izler, sürekli olarak “millî”
değere yaptığı göndermeler, toprak ve vatan hassasiyeti, atalarla ilgili saygı tamamen Türklerin eski
kültürlerindeki kült tasarımları ile ilgilidir. Bayramın sahip olduğu ortak simgesel sistemi kullanmak
toplumsal kimliklerin inşasına destek olur. Okunan şiirler, düzenlenen yarışmalar, yapılan geçitler,
sergilenen temsiller katılımcıların eğlenmelerini sağlar ve bir sonraki bayrama katılımcı sayısını artırır. Söz
konusu bu işlevler toplumsal anımsamanın gerçekleşmesini sağlar. | en_US |
dc.description.abstract | Holidays are important for social remembrance to take place. The equivalent of the shared knowledge,
experience and tradition -cultural memory is transferred to the future through holidays. In this transference
context, the function of holidays is to provide social remembrance. The announcement of having established
the Turkish Grand National Assembly on April 23, 1920 is the most important symbol of the independent
movement. The struggle for independence and the establishment of the assembly create a potent symbol
and become an element of the system of ideas. To provide continuance, it’s decided to celebrate
remembrance days. Therefore, one year after the establishment, it’s decided to celebrate a national holiday
called ‘Turkish National Sovereignty’ (Hâkimiyet-i Milliye Bayramı) to legitimize the struggle. With the
efforts of the social services and child protection institution called “Himaye-i Etfal Cemiyeti", which was
founded in 1917 and institutionalized in Ankara in 1921, this National Holiday begins to be attributed to children. Since 1981, it has been called April 23 National Sovereignty and Children’s Day. With its political
functions, cultural transmission, contributions for the construction of cultural and social identities, and
entertainment features; this national holiday provides social remembrance. Giving legitimacy to the
national will and reminding the struggle of independency to Turkish children are the political functions of
the national holiday. The performance in the holiday, the motifs it carries from the Turkish culture, its
constant references to the "national" value, the sensitivity of the land and homeland, the respect for the
ancestors are all related to the cult designs of the ancient cultures of the Turks. Using the shared symbolic
system that the national holiday has, contributes to the construction of social identities. The poems read,
the competitions organized, the parades made, the performance exhibited provide the participants to have
fun and increase the number of participants in the next holiday. These aforementioned functions enable
social remembrance to take place. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Afyon Kocatepe Üniversitesi | en_US |
dc.identifier.doi | 10.32709/akusosbil.780520 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Toplumsal anımsama | en_US |
dc.subject | Bayram | en_US |
dc.subject | 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı | en_US |
dc.title | Toplumsal anımsamanın millî bayramlar ile gerçekleşmesi: 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı örneği Social remembrance with national holidays: the case of april 23 national sovereignty and children's day | en_US |
dc.title.alternative | Social remembrance with national holidays: the case of April 23 National Sovereignty and Children's Day | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi | en_US |
dc.department | Seçiniz | en_US |
dc.authorid | 0000-0003-0353-3876 | en_US |
dc.identifier.volume | 22 | en_US |
dc.identifier.startpage | 30 | en_US |
dc.identifier.endpage | 43 | en_US |
dc.identifier.issue | TBMM’nin 100. Yılı ve Millî İrade Özel Sayısı | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarı | en_US |