Havayolu taşımacılığı ile ekonomik büyüme arasındaki ilişkinin incelenmesi: Türkiye örneği
Künye
Altuntaş, M. & Kılıç, E. (2021). Havayolu Taşımacılığı ile Ekonomik Büyüme Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Türkiye Örneği . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 23 (1) , 187-202 . DOI: 10.32709/akusosbil.716045Özet
Uluslararası hava taşımacılığı alanında yaşanan liberalleşme eğilimlerine paralel olarak Türkiye’de
gerçekleştirilen serbestleşme hareketleri, sektörü yoğun bir rekabet ortamına dahil etmiştir. Söz konusu
rekabet ortamı, yolcuların daha düşük fiyatlarla daha fazla uçuş noktasına erişilebilirliğini sağlamıştır.
Gerek arz gerekse de talep ekseninde yaşanan bu gelişmeler, sektörün ekonomik büyüklükler üzerindeki
etkisini önemli ölçüde farklılaştırmıştır. Bu çalışmada 1960 – 2017 dönemine ilişkin Türkiye’deki havayolu
toplam yolcu ve yük trafiği ile gayrisafi yurtiçi hasıla (GSYH) arasındaki ilişki analiz edilmiştir. Analizin
ilk bölümünde Pesaran vd. (2001) tarafından geliştirilen ARDL analiz yöntemi kullanılarak değişkenler
arasında uzun dönemli eşbütünleşme ilişkisi incelenmiştir ve uzun ve kısa dönem katsayı tahmini
yapılmıştır. Sonuçlara göre yolcu trafiği ile gayrisafi yurtiçi hâsıla arasında koentegre bir ilişki tespit
edilmiş, ancak uzun dönemde yolcu ve yük trafiğinin ekonomik büyüme üzerinde istatistiksel olarak
anlamlı bir etkiye rastlanmamıştır. Fakat kısa dönemde yolcu trafiğinin ekonomik büyümeyi artırıcı yönde
bir etkisi olduğu sonucuna varılmıştır. Analizin ikinci bölümünde ise Toda-Yamamoto nedensellik testi ile
değişkenler arasındaki karşılıklı nedensellik ilişkisi incelenmiştir. Nedensellik analizi sonuçları yolcu
trafiği ile gayrisafi yurtiçi hasıla arasında çift yönlü bir nedensellik ilişkisi olduğunu ortaya koymuştur.
Elde edilen bulgular hava yolu yük ve yolcu taşımacılığının ekonomik büyüme üzerindeki etkisini ortaya
koymuştur. Bulgular doğrultusunda politika yapıcılara havayolu taşımacılığının altyapısının geliştirilmesi
önerilmektedir. Parallel to liberalization tendency, being witnessed on international air transportation, the liberalization
movements in Turkey threw the sector in a busy competition. Aforementioned competition environment
allowed passengers’ accessibility to more flight point with lest money. These improvements, being lived
around both supply and demand, differed the effect of the sector on economic size on a large scale. On this
study, the relation between the number of airline passengers and load traffic related to 1960-2017 and gross
domestic products (GDP) was analysed. Firstly, using the ARDL analysis method, the long-term
cointegration relationship between variables was examined and the long and short-term coefficient
estimation was made. According to the results, the cointegrated relationship between passenger traffic and
GDP has been determined, but no statistically significant effect of passenger and freight traffic on economic
growth has been observed in the long term. However, it was concluded that passenger traffic had an impact
on increasing economic growth in the short term. Secondly, Toda-Yamamoto causality results revealed a
bidirectional causality relationship between passenger traffic and GDP. The causality analysis results
revealed that there is a two-way causality relationship between passenger traffic and GDP. Findings obtained, revealed the effect of air freight and passenger transportation on economic growth. In line with
the findings, policy makers are recommended to develop the infrastructure of airline transportation.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
23Sayı
1Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/60924/716045https://hdl.handle.net/11630/9356
Koleksiyonlar
- Cilt 23 : Sayı 1 [21]