Liderlik davranışlarının algılanmasında yeni nesil stratejik yönetim: Bilişsel okulu’ndan nörostrateji ve nöroliderliğe doğru
Künye
Yeşilkuş, F. , Özbozkurt, O. B. & Korkmazyürek, H. (2021). Liderlik Davranışlarının Algılanmasında Yeni Nesil Stratejik Yönetim: Bilişsel Okulu'ndan Nörostrateji ve Nöroliderliğe Doğru . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 23 (2) , 662-679 . DOI: 10.32709/akusosbil.847146Özet
Beyin, vücuttaki tüm sistemleri yöneten ana denetleyici olduğu gibi, liderler de organizasyonlardaki ana
denetleyicilerdir. Bu kapsamda, organizasyonun vizyon ve yönünü belirleyen ve organizasyonel kültürün
yaratılması ve yönetilmesinde kilit bireyler olan liderlerin strateji oluşturma sürecinin araştırılmasında
öncü ekol olan Bilişsel Okulu’nun yerini, günümüzde sinirbilimin organizasyonel amaçlarla strateji
oluşturmada kullanılmasına olanak sağlayan nörostrateji ve liderliğin sinirbilim ile entegrasyonuna zemin
hazırlayan nöroliderlik kavramlarına bıraktığı görülmektedir. Bu nedenle bu çalışma, Bilişsel Okulu
perspektifinden strateji oluşturmada liderlerin zihinsel sürecinin önemini vurgulamaktadır. Ek olarak
liderin zihninin günümüzün yeni ve çağdaş yöntemlerle analiz edilmesinde nörobilim tekniklerinden
faydalanılmasının gereklilik arz ettiğini öne sürmektedir. Bu çalışma, nörobilimsel metotların liderler
üzerinde uygulanmasına vurgu yapan nöroliderlik ve nöroliderlerin kaygı ve risk düzeyi yüksek
durumlarda stratejik kararlar almasına odaklanan nörostrateji kavramlarına ilişkin kavramsal bir çerçeve
sunarak Türkçe literatürde açıkça görülen boşluğu doldurmayı amaçlamaktadır. Since the brain is the master controller for managing all the systems in the body, the leader is the master
controller too for that in the organization. In this context, it has been seen that the Cognitive School,
which is a pioneer in researching the strategy formulation process of leaders, who are key individuals in
the creation and management of organizational culture and determine the vision and direction of the
organization, has given place to the concepts that are neurostrategy which enable the use of neuroscience
to create strategies for organizational purposes and neuroleadership which leads up to the integration of
leadership with neuroscience. Therefore, the current study emphasizes the significance of the leaders’
mental process in strategizing from the Cognitive School perspective and suggests that it is necessary to
benefit from neuroscience techniques in analyzing the leader’s mind with new and contemporary
methods. In addition to that, it aims to fulfill the clear gap seen in the Turkish literature by presenting a
conceptual framework for the concepts of neuroleadership, which emphasize the application of
neuroscientific methods on leaders, and the concepts of neurostrategy that focus on making strategic
decisions in high anxiety and risk situations.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
23Sayı
2Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/63225/847146https://hdl.handle.net/11630/9438
Koleksiyonlar
- Cilt 23 : Sayı 2 [25]