Gaz ve düşük basınçlı sementasyon yapılmış helisel dişli çarkların yorulma analizi
Künye
Gençoğlu, S. & Yazıcı, A. (2020). Gaz ve Düşük Basınçlı Sementasyon Yapılmış Helisel Dişli Çarkların Yorulma Analizi . Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi , 20 (6) , 1124-1137 . DOI: 10.35414/akufemubid.714964Özet
Bu çalışmada AISI 8620 ve AISI 5115 çeliklerinden yapılan, modülü 1.5 ve 2 olan helisel dişli çarklara
uygulanan gaz sementasyon ve düşük basınçlı sementasyon yüzey sertleştirme ısıl işlemlerinin dişli
çarkların yorulma ömrü üzerindeki etkisi incelenmiştir. Yorulma analizi Solidworks Premium 2015 SP 2.0
CAD programı kullanılarak yapılmıştır. Helisel dişli çarkların ömür değerleri, yüzey sertleştirme işlemleri
sonrasında oluşan sertlik dağılımına bağlı olarak belirlenmiştir. Düşük basınçlı sementasyon işleminin
gaz sementasyon işlemine kıyasla, istenen yüzey sertlik ve efektif sert tabaka kalınlığını çok daha kısa
işlem sürelerinde sağladığı belirlenmiştir. Dişlilerin ömür değerleri ve hasar yüzdeleri, malzemenin
kimyasal içeriği, efektif sert tabaka kalınlığı ve yüzey sertlik değerlerinden etkilenmiştir. AISI 5115
helisel dişli çarklarda 36 Nm tork ve 1400 rpm çalışma değerleri için ömür tur sayıları; ısıl işlem
görmemiş dişlide 366,240,718, düşük basınçlı sementasyon yapılmış dişlide 790,471,887, gaz
sementasyon yapılmış dişlide ise 720,619,942 tur olarak saptanmıştır. Bu değerler 132 Nm tork ve 212
rpm çalışma değerleri için, AISI 8620 helisel dişli çarklarda sırasıyla 167,327,793 ve 614,293,058 ve
629,203,913 tur olarak saptanmıştır. In this study, the effect of case hardening treatments such as gas carburizing and low-pressure
carburizing on the fatigue life was investigated for helical toothed gears made of AISI 8620 and AISI
5115 steels with modules 1.5 and 2. Solidworks Premium 2015 SP 2.0 CAD program was used for the
fatigue analysis of the gear wheels. The total life values of the helical gears were determined depending
on the hardness distribution that occurs as the result of case hardening treatments. Compared to the
gas carburizing, it was found that the low-pressure carburizing process provided the desired surface
hardness and effective case depth values within shorter processing times. The total life values and
damage percentages of gears were influenced by the chemical content of the material, effective case
layer thickness, and surface hardness values. For 36 Nm torque and 1400 rpm operating values in AISI
5115 helical gear wheels, fatigue life cycle was determined as 366,240,718 turns in non-heat-treated
gear, 790,471,887 turns in low-pressure carburizing, and 720,619,942 turns in gas carburizing. These
values were determined as 167,327,793 and 614,293,058, and 629,203,913 turns for 132 Nm torque
and 212 rpm operating values in AISI 8620 helical gears wheels, respectively.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri DergisiCilt
20Sayı
6Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1037676https://doi.org/10.35414/akufemubid.714964
https://hdl.handle.net/11630/9520
Koleksiyonlar
- Cilt 20 : Sayı 6 [20]