Comparative design and economic analysis of asphalt and concrete overlays for airfield pavements
Citation
Kaya, O. (2020). Comparative Design and Economic Analysis of Asphalt and Concrete Overlays for Airfield Pavements . Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi , 20 (5) , 873-882 . DOI: 10.35414/akufemubid.713979Abstract
Overlays for airfield pavements are one of the cost effective and efficient pavement rehabilitation
options. In this study, the Federal Aviation Administration’s state-of-the-art mechanistic-empirical
overlay design methodology (FAARFIELD) was explained, design examples using FAARFIELD version
1.42. for both concrete and asphalt overlays were presented, and the results of these examples were
compared. For the overlay design scenarios on existing asphalt surface layers, it was found that, overlay
thickness decreases, as existing asphalt surface layer thickness increases, and calculated concrete
overlay thicknesses were higher than calculated asphalt overlay thicknesses for the same existing
asphalt surface layer thicknesses. On the other hand, for the overlay design scenarios on existing
concrete surface layers, both asphalt and concrete overlay thicknesses were found to be very similar to
each other. Based on FAARFIELD-calculated overlay thicknesses, an economic analysis was carried out
to find out the most economic overlay design options for a variety of design scenarios. Although for
some overlay cases concrete overlay design thicknesses were found to be higher than asphalt overlay
design thickness, cost of concrete overlays was found to be less than that of asphalt overlays. This is
because unit cost for concrete materials is less than that for asphalt materials. Incorporating a state-ofthe-art mechanistic-empirical overlay design for airfield overlay pavements as well as considering local
cost in the economic analysis to determine which type of overlay would be a more suitable option for
a variety of pavement design cases would be very beneficial to Turkish airfield pavement design
practices. Havaalanı kaplamaları için yeniden kaplama uygun maliyetli ve verimli kaplama rehabilitasyon
seçeneklerinden biridir. Bu çalışmada, Amerikan Federal Havacılık İdaresi'nin (FAA) son teknoloji
mekanik-ampirik kaplama tasarım metodolojisi (FAARFIELD) açıklanmış, hem beton hem de asfalt
yeniden kaplamalar için FAARFIELD versiyon 1.42 kullanılarak tasarım örnekleri sunulmuştur ve bu
örneklerin sonuçları karşılaştırılmıştır. Mevcut asfalt yüzey katmanları üzerindeki yeniden kaplama
tasarım senaryoları için, mevcut asfalt yüzey katmanı kalınlığı arttıkça yeniden kaplama kalınlığının
azaldığı ve hesaplanan beton yeniden kaplama kalınlıklarının, aynı mevcut asfalt yüzey katman
kalınlıkları için hesaplanan asfalt yeniden kaplama kalınlıklarından daha yüksek olduğu bulunmuştur.
Öte yandan, mevcut beton yüzey tabakaları üzerindeki yeniden kaplama tasarım senaryoları için, hem
asfalt hem de beton yeniden kaplama kalınlıkları birbirine çok benzer bulunmuştur. FAARFIELD
tarafindan hesaplanmış yeniden kaplama kalınlıklarına dayanarak, çeşitli tasarım senaryoları için en
ekonomik yeniden kaplama tasarım seçeneklerini bulmak için bir ekonomik analiz gerçekleştirilmiştir.
Bazı yeniden kaplama durumları için beton yeniden kaplama tasarım kalınlıkları asfalt yeniden kaplama
tasarım kalınlığından daha yüksek bulunmasına rağmen, beton yeniden kaplamaların maliyeti asfalt
yeniden kaplamalardan daha düşük bulunmuştur. Bunun nedeni, beton malzemeler için birim maliyetin
asfalt malzemeler için olan maliyetten daha az olduğudur. Havaalanı yeniden kaplamaları için son
teknoloji ürünü mekanik-ampirik yeniden kaplama tasarımının yanı sıra, çeşitli yeniden kaplama tasarım
durumları için hangi yeniden kaplama tipinin daha uygun bir seçenek olacağını belirlemek için ekonomik
analizde yerel maliyeti göz önünde bulundurmanın, Türk havaalanı kaplama tasarım uygulamalarına
faydalı olacağı belirtilmiştir.
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri DergisiVolume
20Issue
5URI
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1034901https://doi.org/10.35414/akufemubid.713979
https://hdl.handle.net/11630/9541
Collections
- Cilt 20 : Sayı 5 [20]