Taşıtlarda farklı frenleme basınçlarında yakıt tüketimi ve fren kuvvetlerinin karşılaştırılması
Künye
Bayrakçeken, H. , Yavuz, H. , Aysal, F. E. & Türkbay, T. (2020). Taşıtlarda Farklı Frenleme Basınçlarında Yakıt Tüketimi ve Fren Kuvvetlerinin Karşılaştırılması . Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi , 20 (2) , 356-361 . DOI: 10.35414/akufemubid.676472Özet
Taşıtlarda frenleme yokuş aşağı iniş gibi durumlarda sürekli fren şeklinde olabileceği gibi trafik seyrine
bağlı olarak farklı süreli bas çek şeklinde de olabilmektedir. Bazı sürücüler trafik ışığı gibi bir engele
yaklaşırken gaz pedalına basmayı sürdürmekte sonrasında ise sertçe frenleme yapmaktadır. Bütün bu
durumlar yakıt tasarrufunu olumsuz etkilemektedir. Bu çalışmada, fren test cihazında 3000 d/d 4.
vitesteki bir araçta 4, 5, 6 ve 7 bar fren sistemi basınçlarında 120 saniye sürecek şekilde her 20 saniyede
bir fren pedalına kuvvet uygulanmıştır. Deney esnasında fren kuvvetleri ve yakıt tüketimleri
kaydedilerek karşılaştırma yapılmıştır. Fren basıncı değerleri artışına bağlı olarak tekerleklerde elde
edilen fren kuvveti değerleri de artış göstermiştir. Yakıt tüketimi değerleri ise benzer şekilde frenleme
kuvvetlerinin artmasına bağlı olarak artış göstermiştir. Deney sırasında motorun devri 3000 d/d’da sabit
tutulmuştur. Frenleme ile birlikte motorun sabit devirde kalma durumuna bağlı olarak da yakıt
tüketiminde artışlar meydana gelmiştir. Braking in vehicles can be in the form of continuous braking in cases such as downhill descent, or in the
form of push-pulls of different duration depending on the traffic course. Some drivers continue to
depress the accelerator pedal when approaching an obstacle, such as a traffic light, and then braking
firmly. All these situations adversely affect fuel economy. In this study, the brake tester was applied to
the brake pedal every 20 seconds, lasting 120 seconds at 4, 5, 6 and 7 bar braking system pressures in
a vehicle with 3000 rpm 4th gear. During the experiment, braking forces and fuel consumption were
recorded and compared. The braking force values of the wheels increased due to the increase in brake
pressure values. Fuel consumption values also increased due to the increase in braking forces. During
the experiment, the engine speed was kept constant at 3000 rpm. With braking, there has also been an
increase in fuel consumption due to constant engine speed.
Kaynak
MakaleCilt
20Sayı
2Bağlantı
10.35414/akufemubid.676472https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1106996
https://hdl.handle.net/11630/9631
Koleksiyonlar
- Cilt 20 : Sayı 2 [20]