Atmosferdeki partikül madde (PM10) miktarındaki değişimin GNSS ile kestirilen ıslak zenit gecikmesi üzerindeki etkisinin araştırılması
Citation
Gürbüz, G. , Görmüş, K. S. & Altan, U. (2020). Atmosferdeki Partikül Madde (PM10) Miktarındaki Değişimin GNSS ile Kestirilen Islak Zenit Gecikmesi Üzerindeki Etkisinin Araştırılması . Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi , 20 (3) , 472-478 . DOI: 10.35414/akufemubid.705455Abstract
Hava kirliliği, insan sağlığını ve yaşadığımız çevreyi tehdit etmesinin yanı sıra bulunduğu yerde görüş
mesafesini de düşürmektedir. Bunun sebebi, atmosferin alt katmanı olarak bilinen troposferde kirliliğe
sebep olan gazların ve partikül maddelerin, ışığı saçması ve emmesidir. Troposferdeki gazlar, su buharı
miktarı ve diğer meteorolojik parametreler, 1214-1610 megahertz aralığındaki mikrodalga sinyaller
kullanarak konum belirleyen Global Uydu Navigasyon Sistemi’nde (GNSS), troposferik zenit gecikmesi
olarak adlandırılan bir gecikmeye sebep olmaktadır. Hava kirliliği seviyesini ölçmeye yarayan
değişkenlerden biri olan ve 10 mikrometreden küçük, 2.5 mikrometreden büyük çapa sahip Partikül
Madde (Particulate Matter – PM10) miktarlarındaki ve yoğunluğundaki değişimlerin de GNSS
sinyallerinde gecikmeye sebep olduğu düşünülmektedir. Bu çalışmanın temel amacı, hava kirliliği ölçme
parametrelerinden PM10 değerlerinin GNSS sinyallerindeki troposferik gecikmeye olan etkisinin
araştırılmasıdır. Bu amaçla, Türkiye’nin partikül yoğunluğu olarak en yoğun şehirlerinden biri olan
Zonguldak ili seçilmiştir. Zonguldak ili Merkez ilçesinde bulunan ve devamlı ölçüm yapan Türkiye Ulusal
Sabit GNSS Ağı (TUSAGA-Aktif) istasyonlarından “ZONG” GNSS istasyonundan elde edilen veriler, GIPSYOASIS II yazılımı ile değerlendirilmiştir. Birbirini takip eden ve aynı meteorolojik koşullar altında benzer
ve farklı PM10 miktarına sahip günlere ait Islak Zenit Gecikmeleri (ZWD) incelenerek GNSS sinyallerine
etkileri araştırılmıştır. Çalışma sonucunda, PM10 değerinin görece yüksek olduğu günlerde ortaya çıkan
ZWD farklarının, PM10 değerinin görece düşük olduğu günlerde ortaya çıkan ZWD farklarından, fazla
olduğu ortaya çıkarken, PM10 değerinin görece yüksek olduğu günlerde ortaya çıkan ZWD farklarına ait
lineer bir korelasyon bulunamamıştır. Air pollution not only threatens human health and the environment we live in, but it also reduces the
visibility range. This is because the polluting gases and particulate matters emit and absorb the light. In
the lower layer of the atmosphere, which is called the troposphere, gases, water vapor and other
meteorological parameters in the air cause a delay in the Global Satellite Navigation System (GNSS)
microwave signals, called the tropospheric zenith delay. Particulate Matter (PM10), which has a
diameter smaller than 10 micrometers and bigger than 2.5 micrometers, is one of the key parameters
for measuring air pollution level. Changes in the amount and density of PM10 also thought to cause a
delay in GNSS signals. The main purpose of this study is to investigate the effect of PM10 values on
tropospheric delay in GNSS signals. GNSS data from Zonguldak station from Turkey National Permanent
GNSS Network (CORS-TR) is used to estimate tropospheric delay by GIPSY-OASIS II software. The
variations of wet zenith delays are inspected along with PM10 variations for successive days, which have
same PM10 values or different PM10 values under the same meteorological conditions. As a result of the
study, the ZWD differences that appeared on the days when the PM10 value was relatively high were
higher than the ZWD differences that appeared on the days when the PM10 value was relatively low and
there was no linear correlation between the ZWD differences that appeared on the days when the
PM10 value was relatively high.
Source
MakaleVolume
20Issue
3URI
https://doi.org/10.35414/akufemubid.705455https://hdl.handle.net/11630/9681
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1172625
Collections
- Cilt 20 : Sayı 3 [20]