Trends, opportunities, and pipelining in preschool STEM education: A scoping review
Künye
Dönmez, İ., & Gülen, S. (2024). Trends, Opportunities, and Pipelining in Preschool STEM Education: A Scoping Review. Journal of Theoretical Educational Science, 17(1), 28-56. https://doi.org/10.30831/akukeg.1295046Özet
This study was planned with the aim of conducting a comprehensive literature analysis of preschool STEM education research and evaluating future opportunities. Scoping Review was conducted by analyzing 29 articles in journals published by Springer, Taylor & Francis, Elsevier, and SAGE, which were obtained using combinations of the keywords “STEM,” “STEM education,” “kindergarten,” and “preschool.” The results show that the literature on STEM research in preschool, which has largely developed in the United States, has grown in recent years, forming a relatively new and expanding field. It is concluded that preschool STEM education research promises to be a popular field in the future. Studies in which different STEM activities were carried out were identified along with the examinations. In these studies, activities focus on games, teacher roles, or program and model development. For such activities, factors such as the role of sample groups in the process and their impact on the process should be determined. In other words, there is a need for studies focusing on the evaluation dimension of STEM education in preschool education. Bu çalışma, okul öncesi STEM eğitimi araştırmalarına ilişkin kapsamlı bir literatür analizi yapmak ve gelecekteki fırsatları değerlendirmek amacıyla planlanmıştır. Kapsam Belirleme İncelemesi, Springer, Taylor & Francis, Elsevier ve SAGE tarafından yayınlanan dergilerde yer alan ve “STEM”, “STEM eğitimi”, “anaokulu” ve “okul öncesi” anahtar kelimelerinin kombinasyonları kullanılarak elde edilen 29 makale incelenerek yapılmıştır. Sonuçlar, Amerika Birleşik Devletleri'nde büyük ölçüde gelişen okul öncesi STEM araştırmalarına ilişkin literatürün son yıllarda büyüyerek nispeten yeni ve genişleyen bir alan oluşturduğunu göstermektedir. Okul öncesi STEM eğitimi araştırmalarının gelecekte popüler bir alan olmayı vaat ettiği sonucuna varılmıştır. İncelemelerle beraber farklı STEM aktivitelerin gerçekleştiği çalışmalar tespit edilmiştir. Bu çalışmalarda aktiviteler oyunlara, öğretmen rollerine veya program ve model geliştirmeye odaklanmaktadır. Bu tür faaliyetler için örneklem gruplarının süreçteki rolü ve sürece etkisi gibi faktörlerin belirlenmesi gerekmektedir. Diğer bir deyişle, okul öncesi eğitimde STEM eğitiminin değerlendirme boyutuna odaklanan çalışmalara ihtiyaç vardır.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
17Sayı
1Bağlantı
https://doi.org/10.30831/akukeg.1295046https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3133827
https://hdl.handle.net/11630/12203
Koleksiyonlar
- Cilt 17 : Sayı 1 [10]



















