Collegial practicum journey of EFL teacher trainees through vignette-based reflections
Künye
Turhan, B. (2024). Collegial Practicum Journey of EFL Teacher Trainees through Vignette-based Reflections. Journal of Theoretical Educational Science, 17(1), 80-99. https://doi.org/10.30831/akukeg.1331720Özet
With the intent of facilitating the professional development of English-as-a-foreign language (EFL) teacher trainees, the impetus of this qualitative study is to evaluate the depth and breadth of teacher reflection using vignettes within an initial teacher education program. To this end, this study utilized the vignette technique to reveal 12 EFL teacher trainees’ reflectivity from a collegial perspective. Over a nine-week time period, the participants worked in pairs, and each pair first created vignettes based on their observations or teachings in practicum. Afterwards, they generated reflective responses to the pre-designed questions, which led them to think about the problematic or critical issues raised in the vignettes of their pairs. At the end of the process, a total of 108 vignettes were gathered. The whole qualitative data was exposed to the analysis in light of the two-dimensional framework of Fund et al. (2002), which focuses on both the depth and breadth of teacher reflection. Results indicate that the vignette-based reflections showed more balanced variety in breadth, whereas they did not contain a great number of comments made at deeper levels of reflection. Therefore, it is recommended that all the stakeholders should take more active roles to foster reflectivity and criticality toward educational matters raised in the vignettes. İngilizce öğretmen adaylarının mesleki gelişimine katkı sağlamak amacıyla tasarlanan bu nitel çalışmada bir öğretmen eğitimi programı kapsamında öğretmen adaylarının yansıtıcı fikirlerinin derinliği ve genişliği vinyet tekniği ile değerlendirilmiştir. Bu amaçla 12 İngilizce öğretmen adayının meslektaş dayanışması bağlamında yansıtıcılığını ortaya çıkarmak için vinyet tekniği kullanılmıştır. Dokuz hafta boyunca katılımcılar çiftler halinde çalışmış olup her bir çift ilk olarak stajdaki gözlemleri veya öğretimleri ile alakalı vinyetler oluşturmuştur. Daha sonra, her bir katılımcı çift olarak çalıştığı katılımcının oluşturmuş olduğu vinyetlerde ortaya çıkan sorunlu veya kritik konular üzerinde düşünmelerini sağlayan önceden belirlenmiş sorulara yansıtıcı yanıtlar üretmişlerdir. Bu süreç sonunda toplam 108 adet vinyet elde edilmiştir. Tüm nitel veriler, Fund ve diğerlerinin (2002) öğretmen yansıtmasının hem derinliğine hem de genişliğine odaklanan iki boyutlu çerçevesi kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuçlar, vinyet tabanlı yansıtmaların genişlik boyutunda daha dengeli bir çeşitlilik gösterdiğini, buna karşın daha derin yansıtma düzeylerinde yapılan çok sayıda yorumu içermediğini göstermektedir. Bu nedenle, tüm paydaşların vinyetlerde dile getirilen eğitim konularına yönelik yansıtma ve eleştirelliği teşvik etmek adına daha aktif roller almaları önerilmiştir.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
17Sayı
1Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-fhttps://doi.org/10.30831/akukeg.1331720
https://hdl.handle.net/11630/12215
Koleksiyonlar
- Cilt 17 : Sayı 1 [10]



















