The effect of digital game-based and different education programs on phonological awareness skills of 60-72 months-old children
Künye
Göle, M. O., & Temel, F. (2024). The Effect of Digital Game-Based and Different Education Programs on Phonological Awareness Skills of 60-72 Months-Old Children. Journal of Theoretical Educational Science, 17(1), 202-235. https://doi.org/10.30831/akukeg.1358837Özet
This study examines the effects of digital game-based and different educational programs on the phonological awareness skills of 60-72-month-old children. The study group of the research consists of 60-72-monthold children studying in kindergartens affiliated with primary schools. The study group was divided into three experimental groups and one control group. There were 22 children in experimental group 1, 16 in experimental group 2, 17 in experimental group 3, and 17 in the control group, totaling 72 children. In the study, a phonological awareness education program was applied to experimental group 1, a digital game-supported phonological awareness education program was applied to experimental group 2, a digital game-based phonological awareness education program was applied to experimental group 3, and no intervention was applied to the control group. A quasiexperimental design was used as the research model. The Study used the Early Literacy Skills Assessment Tool (ELSA) and the Early Literacy Test for Preschoolers (ELTKC) as data collection tools. A pre-test was administered to the study and control groups, and after the pre-test, educational programs were applied to the experimental groups for ten weeks. After the educational programs were implemented, a post-test was administered to the experimental and control groups, and a retention test was administered to the experimental groups. According to the results of the study, it was determined that there was a significant difference between the experimental groups and between the experimental groups and the control group. Bu araştırmanın amacı dijital oyun tabanlı ve farklı eğitim programlarının 60-72 aylık çocukların ses bilgisel farkındalık becerilerine etkisinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu ilkokula bağlı anasınıflarında eğitim alan 60-72 aylık çocuklar oluşturmaktadır. Araştırmada çalışma grubu üç deney ve bir kontrol grubu olmak üzere dört farklı gruba ayrılmıştır. Deney grubu 1’de 22, deney grubu 2’de 16, deney grubu 3’de 17 ve kontrol grubunda 17 çocuk olmak üzere toplam 72 çocuk bulunmaktadır. Araştırmada deney 1 grubuna; ses bilgisel farkındalık eğitim programı uygulanmış, deney 2 grubuna dijital oyun destekli ses bilgisel farkındalık eğitim programı uygulanmış, deney 3 grubuna dijital oyun tabanlı ses bilgisel farkındalık eğitim programı uygulanmış, kontrol grubuna ise hiçbir müdahalede bulunulmamıştır. Araştırmanın modeli olarak yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak Erken Okuryazarlık Becerilerini Değerlendirme Aracı (EOBDA) ve Anasınıflarına Yönelik Erken Okuryazarlık Testi (EROT) kullanılmıştır. Çalışma gruplarına ve kontrol gruplarına ön test uygulanmış ve ön test sonrasında deney gruplarına on hafta süreyle eğitim programları uygulanmıştır. Eğitim programları uygulandıktan sonra deney gruplarına ve kontrol grubuna son test, deney gruplarına kalıcılık testi yapılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre deney grupları arasında ve deney grupları ile kontrol grubu arasında anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
17Sayı
1Bağlantı
https://doi.org/10.30831/akukeg.1358837https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3401481
https://hdl.handle.net/11630/12259



















