Examining the process of middle school math teachers diagnosing and eliminating student misconceptions in algebra
Künye
Kabadaş, H., & Yavuz Mumcu, H. (2024). Examining the Process of Middle School Math Teachers Diagnosing and Eliminating Student Misconceptions in Algebra. Journal of Theoretical Educational Science, 17(3), 563-591. https://doi.org/10.30831/akukeg.1323295Özet
The aim of this study is to examine how middle school mathematics teachers diagnose and attempt to eliminate students' misconceptions in algebra. The study employed a case study method and embedded single-case design. The research was conducted with three mathematics teachers working in different state schools and having different professional experiences, as well as ten students from the eighth-grade classes of the same schools. The data collection instruments used in the study included the Diagnostic Test developed by researchers to identify students with misconceptions, the Assessment Framework prepared for the evaluation of teacher performances in diagnosing and eliminating student misconceptions, and Semi-Structured Interviews conducted between students and teachers, which were recorded and made available in audio/video format. The study revealed that teachers generally resorted to conventional methods in the process of diagnosing and eliminating students' misconceptions. In most cases, teachers superficially addressed students' errors and did not fully focus on students' thinking. Regarding the processes aimed at eliminating student misconceptions, teachers preferred to directly inform students that their answers were incorrect, rather than facilitating students in recognizing their own mistakes. The findings highlight the need to increase teachers' awareness and student knowledge regarding misconceptions in algebra. Bu çalışmanın amacı ortaokul matematik öğretmenlerinin öğrencilerin cebirdeki kavram yanılgılarını tespit etme ve giderme süreçlerinin incelenmesidir. Çalışma kapsamında durum çalışması yöntemi ve iç içe geçmiş tek durum deseni kullanılmıştır. Çalışma farklı devlet okullarında görev yapan ve farklı mesleki deneyimlere sahip üç matematik öğretmeni ve aynı okulların sekizinci sınıf şubelerinde öğrenim gören on öğrenci ile yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak kavram yanılgısına sahip öğrencilerin belirlenmesine yönelik araştırmacılar tarafından geliştirilmiş olan Teşhis Testi, öğretmenlerin kavram yanılgılarını tespit etme ve giderme süreçlerinin değerlendirilmesine yönelik olarak hazırlanmış olan Değerlendirme Çerçevesi ile öğrenci ve öğretmenler arasında yürütülmüş olan ve ekran/ ses kaydı alınarak saklanabilir hale getirilmiş olan Yarı Yapılandırılmış Görüşmeler kullanılmıştır. Çalışma sonucunda öğretmenlerin öğrencilerin kavram yanılgılarını tespit etme ve giderme süreçlerinde geleneksel yöntemlere başvurdukları görülmüştür. Öğretmenler çoğu durumda öğrencilerin hatalarını yüzeysel olarak ele almış ve öğrenci düşüncesine tam olarak odaklanamamışlardır. Öğrenci yanılgısının giderilmesine yönelik olarak yürütülen süreçlerde ise öğretmenlerin, öğrencilerin kendi hatalarını fark etmelerini sağlamak yerine, onlara cevaplarının yanlış olduğunu doğrudan söylemeyi tercih ettikleri gözlenmiştir. Bu çalışmanın sonuçları, cebirdeki kavram yanılgıları konusunda öğretmenlerin farkındalıklarının ve öğrenci bilgilerinin arttırılması gerektiğini ortaya koymaktadır.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
17Sayı
3Bağlantı
https://doi.org/10.30831/akukeg.1323295https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3246526
https://hdl.handle.net/11630/12451
Koleksiyonlar
- Cilt 17 : Sayı 3 [10]



















