The role of word decoding speed and accuracy on reading comprehension in a highly transparent and morphologically complex orthography
Künye
Kargın, T., Güldenoğlu, B., Gengeç, H., Alatlı, R. (2024). The Role of Word Decoding Speed and Accuracy on Reading Comprehension in a Highly Transparent and Morphologically Complex Orthography. Journal of Theoretical Educational Science, 17(3), 592-615. https://doi.org/10.30831/akukeg.1386249Özet
This research aimed to investigate the impact of word decoding speed and accuracy on reading comprehension in Turkish, which is characterized by a highly transparent and morphologically complex orthographic system. The study involved 160 students, half of whom were identified as poor readers, while the other half were classified as good readers. These participants were selected from the second and fourth grades of public elementary schools. The assessment process involved evaluating participants' isolated word decoding skills using a task that measured their ability to decode both real words and pseudowords. Additionally, reading fluency and comprehension were measured using grade-level appropriate reading texts. The analysis included a series of MANOVAs as well as a mediation model (Model 7) employing Haye's PROCESS macro for SPSS. The findings indicated that the poor readers' limited reading comprehension abilities were primarily attributed to their overall deficiency in word decoding fluency, with a particular emphasis on their inadequate phonological decoding skills. These results are significant as they shed light on the challenges that children with reading comprehension difficulties may face in transparent orthographic systems. The attainment of proficient reading comprehension in such languages appears to be influenced by the specific aspects of word decoding fluency. Bu araştırmanın amacı, oldukça saydam ve morfolojik olarak karmaşık bir ortografi sistemine sahip olan Türkçe’de kelime çözümleme hızı ve doğruluğunun okuduğunu anlama üzerindeki etkisini incelemektir. Çalışmaya, yarısı zayıf okuyucu, diğer yarısı ise iyi okuyucu olarak sınıflandırılan 160 öğrenci katılmıştır. Bu katılımcılar devlet ilkokullarının ikinci ve dördüncü sınıflarından seçilmiştir. Değerlendirme süreci, katılımcıların hem gerçek sözcükleri hem de sahte sözcükleri çözümleme becerilerini ölçen bir görev kullanarak sözcük çözümleme becerilerini değerlendirmeyi içermektedir. Ek olarak, okuma akıcılığı ve anlama, sınıf seviyesine uygun okuma metinleri kullanılarak ölçülmüştür. Analiz, bir dizi MANOVA'nın yanı sıra Haye'nin SPSS için PROCESS makrosunu kullanan bir aracılık modelini (Model 7) içermektedir. Bulgular, zayıf okuyucuların sınırlı okuduğunu anlama becerilerinin öncelikle sözcük çözümleme akıcılığındaki genel eksikliklerine atfedildiğini ve özellikle yetersiz fonolojik çözümleme becerilerine vurgu yapıldığını göstermiştir. Bu sonuçlar, okuduğunu anlama güçlüğü çeken çocukların saydam ortografik sistemlerde karşılaşabilecekleri zorluklara ışık tutması açısından önemlidir. Bu tür dillerde yeterli okuduğunu anlama becerisinin kazanılması, sözcük çözümleme akıcılığının belirli yönlerinden etkileniyor gibi görünmektedir.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
17Sayı
3Bağlantı
https://doi.org/10.30831/akukeg.1386249https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3517639
https://hdl.handle.net/11630/12456
Koleksiyonlar
- Cilt 17 : Sayı 3 [10]



















