Perceived social development scale for physical education lessons (PSDSPEL) – Parent version
Künye
Karaca, Y., & Filiz, B. (2024). Perceived Social Development Scale for Physical Education Lessons (PSDSPEL) - Parent Version. Journal of Theoretical Educational Science, 17(3), 719-737. https://doi.org/10.30831/akukeg.1424778Özet
In this study, a valid and reliable scale was developed to measure parents' perceptions of their children's social development in physical education classes. In the first part of the research, the relevant literature reviewed and student-parent interviews were held. As a result of the data obtained from the interviews, a 30-item draft scale was created. The draft scale was applied to 30 parents of students, and as a result of the feedback received, 5 items were removed from the pool. The remaining draft scale items were submitted to expert opinion and the number of items was reduced to 22. The 22-item scale was applied to 240 volunteer parents for Exploratory Factor Analysis (EFA) and to 216 different volunteer parents for Confirmatory Factor Analysis (CFA). As a result of the analyses, the final scale consisting of 15 items and four sub-dimensions was obtained. The Cronbach's Alpha values of the sub-dimensions were found to be between .74-.79. In the final part, the 15-item scale was applied to 540 volunteer parents. Accordingly, while it was observed that parents' PSDSPEL scores were higher in the subdimension of showing positive behavior, it was determined that male parents' perception levels were higher than female parents. As a result of the study, it was found that the validity, reliability and internal consistency coefficients of the scale were at acceptable levels. Bu çalışmada, ebeveynlerin beden eğitimi derslerinde çocuklarının sosyal gelişimine ilişkin algılarını ölçebilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirilmiştir. Araştırma doğrultusunda ilk aşamada ilgili literatür taranmış, öğrenci-veli görüşmeleri yapılmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler sonucunda 30 maddelik taslak ölçek oluşturulmuştur. Oluşturulan taslak ölçek 30 öğrenci velisine uygulanmış ve alınan geri bildirimler sonucunda beş madde havuzdan çıkarılmıştır. Kalan taslak ölçek maddeleri uzman görüşüne sunulmuş ve madde sayısı 22’ye düşürülmüştür. 22 maddelik ölçek, Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) için 240 gönüllü ebeveyne, Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) için 216 farklı gönüllü ebeveyne uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda 15 maddeden ve dört alt boyuttan oluşan nihai ölçek elde edilmiştir. Alt boyutların Cronbach’s Alpha değerlerinin .74- .79 arasında olduğu tespit edilmiştir. Son aşamada, 15 maddelik ölçek 540 gönüllü ebeveyne uygulanmıştır. Buna göre, olumlu davranış gösterme alt boyutunda ebeveynlerin BESDASG-Ö puanlarının yüksek olduğu görülürken, erkek ebeveynlerin algı düzeylerinin kadınlardan daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonucunda, ölçeğin geçerlilik, güvenirlik ve iç tutarlılık katsayılarının kabul edilebilir seviyelerde olduğu görülmüştür.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
17Sayı
3Bağlantı
https://doi.org/10.30831/akukeg.1424778https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3680480
https://hdl.handle.net/11630/12462
Koleksiyonlar
- Cilt 17 : Sayı 3 [10]



















