Kişilik özelliklerinin destinasyon kişiliği algısına etkisi: İzmir ili örneği
Özet
Turizm faaliyetlerinin öznel nitelik taşıması, diğer bir ifade ile bireysel kararlara sıkı sıkıya bağlı olması, turizm ürünlerin bireylere sunumunu doğrudan etkileyen bir unsurdur. Bunun doğal bir sonucu olarak turizm pazarlaması faaliyetlerinde temel odak noktalarından birisini potansiyel turistlerin kararlarını etkileme girişimleri oluşturmaktadır. Bu noktada gerek turizm işletmeleri gerekse yerel yönetimler turistik ürüne yönelik imaj geliştirme, mevcut imajı iyileştirme-güçlendirme, ürünü tüketici için cazip kılma gibi çeşitli faaliyetleri gerçekleştirmektedirler. Bu çabalardan birisi olan destinasyon kişiliği destinasyonların temel özelliklerinin metaforlar yolu ile belirlenerek, pozitif etki yaratabilecek metaforların kullanımı ile destinasyonun birey zihninde konumlandırılması çabalarını kapsamaktadır. Bununla birlikte, turistler ise destinasyonları farklı şekillerde algılamakta ve destinasyon tercihine yönelik farklı kararlar almaktadırlar. Birey kararlarının farklılaşmasında çok sayıda unsur etkili olmakla birlikte bireyin sahip olduğu kişilik yapısı söz konusu unsurlar arasında en önemlilerinden birisidir. Bu araştırmanın temel amacı İzmir ili destinasyon kişiliği algısında sahip olunana kişilik özelliklerinin etkisinin belirlenmesidir. Amaç doğrultusunda ilk olarak tanımlayıcı analizler ile İzmir ili destinasyon kişiliği boyutlarının belirlenmiştir. Sonrasında korelasyon ve regresyon analizleri ile İzmir ili destinasyon kişiliği boyutları ile katılımcıların kişilik özellikleri arasındaki ilişki ve etkiler test edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre destinasyon kişiliği algısında kişilik özelliklerinden dışa dönük olma ve duygusal dengenin olumlu etkiye sahip olduğunu, uyumluluk kişilik özelliğinin ise destinasyon algısı üzerinde negatif etki yarattığını göstermektedir. Subjectivity of tourism activities, in other words being closely linked to individuals’
decisions, is an important factor that directly effects touristic products’ delivery to the
customers. As a consequence of this, one of the main focus points of tourism marketing
activities is the attempts to affect the decisions of potential tourists. Thus, both tourism
companies and local governments perform some initiatives and efforts such as image building,
image improvement-strengthening through tourism products and make these products attractive
to tourists. Destination personality concept as one of these efforts consists of determining basic
traits of a destination by using metaphors and positioning it on individuals mind with same
metaphors that could register positive effects. However, tourists are also perceive tourism
destination differently and make unique decisions about destination choice. Although, a variety
of factor could have an effect on individuals’ decisions, personal traits of an individual is one
the most important factor among others.
The main aim of this study is to assign possible effects of personality traits on the
perception of İzmir’s destination personality. Within this scope, firstly, İzmir’s destination
personality dimensions were determined with descriptive statistics. Then any relationship and
effect between individuals’ personal traits and their destination personality perceptions were
tested with Correlation and Regression analysis. Results of the study indicates that Openness
and Neuroticism positively affect respondents’ destination personality perceptions while
Agreeableness dimension of personality traits have negative effect on it.
Kaynak
Innovation and Global Issues in Social SciencesBağlantı
https://hdl.handle.net/11630/7103Koleksiyonlar
- Bildiri Metinleri [24]