Epistemik merak, iş becerikliliği ve algılanan örgütsel desteğin yenilikçi İş davranışına etkisi: Beş yıldızlı otel işletmelerinde bir uygulama
Özet
Yenilikçi iş davranışı, işletmelerin yaratıcı ve yenilikçi yönlerini ön plana çıkarmaları için önemli bir basamak olarak görülmektedir. İnsan kaynağının yeni bir fikir, süreç, mal veya hizmet ile sonuçlanabilen tüm davranışlarını kapsayan yenilikçi iş davranışının örgüt geneline yansıması özellikle ağırlıklı olarak hizmet üreten otel işletmeleri için önem teşkil etmektedir. İşgörenlerin yenilikçi iş davranışlarının işletme geneline yansıması aynı zamanda örgüt yenilikçiliğine katkı sağlamaktadır. Bu durum işletmenin rekabetin yüksek düzeyde seyrettiği pazarda fark yaratarak payını artırmasına olanak sağlamaktadır. Dolayısıyla işgörenlerin yenilikçi iş davranışlarının belirlenmesi ve bu tür davranışlara etki eden faktörlerin ortaya çıkarılması gerekli görülmektedir. Bu doğrultuda araştırmada epistemik merak, iş becerikliliği ve algılanan örgütsel desteğin yenilikçi iş davranışı üzerindeki etkilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Buna ek olarak, işgörenlerin epistemik merak ve iş beceriklilik düzeylerinin, örgütsel destek algılarının ve yenilikçi iş davranışlarının kişisel özelliklere göre farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesi hedeflenmiştir. Bu amaçlar doğrultusunda, ilk olarak kuramsal çerçeve belirlenmiştir. Uygulama aşamasında anket tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın evreni Türkiye’de yer alan beş yıldızlı otel işletmesi işgörenlerinden oluşmaktadır. Çalışmada tabakalı örnekleme yöntemi kullanılmış ve toplam 1325 işgörene ulaşılmıştır. Elde edilen verilerin analizi sonucunda, işgörenlerin epistemik merak ve iş beceriklilik düzeyleri ile örgütsel destek algılarının yenilikçi iş davranışları üzerinde anlamlı etkilerinin olduğu tespit edilmiştir. Son olarak, işgörenlerin epistemik merak ve iş beceriklilik düzeylerinde, örgütsel destek algılarında ve yenilikçi iş davranışlarında kişisel özelliklere göre anlamlı farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Daha önce turizm işletmeciliği alanyazınında epistemik merakın yenilikçi iş davranışı üzerindeki etkilerini kapsamlı bir şekilde ele alan bir çalışmaya ulaşılamamıştır. Aynı zamanda epistemik merak, iş becerikliliği, algılanan örgütsel destek ve yenilikçi iş davranışı değişkenlerini bir arada inceleyen bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu doğrultuda çalışmadan elde edilen sonucun literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Innovative work behavior is regarded as a critical step for businesses seeking to highlight their creative and innovative aspects. The reflection of innovative work behavior, which includes employee actions that can result in a new idea, method, product, or service, is significant for hotel enterprises, particularly those active in service production. The reflection of employees’ innovative behaviors throughout the enterprise also helps to the organization's innovativeness. This allows the enterprise to increase its share by making a difference in the market in a highly competitive environment. As a result, it is necessary to identify employees’ innovative work behaviors and the variables influencing such behaviors. Accordingly, it is aimed to explore the effects of epistemic curiosity, job crafting and perceived organizational support on innovative work behavior. Furthermore, it is intended to examine whether employees’ epistemic curiosity levels, job crafting levels, organizational support perceptions, and innovative work behaviors differ in terms of certain personal characteristics. The theoretical framework was established first, in accordance with these objectives. The survey technique was employed during the application phase. The population of the research was formed by five-star hotel employees in Turkey. Stratified sampling method was used and 1325 employees were reached in the study. As a result, it was discovered that employees’ epistemic curiosity levels, job crafting levels, and organizational support perceptions all had a significant effect on their innovative work behaviors. Additionally, it was found that epistemic curiosity levels, job crafting levels, organizational support perceptions and innovative work behaviors of the employees differed in terms of their personal characteristics. In the tourism management literature, no study has been reached that previously addressed the effect of epistemic curiosity on innovative work behaviour. Besides, no study has been found that examines epistemic curiosity, job crafting, perceived organizational support and innovative work behavior variables together. Accordingly, it is anticipated that the study findings will contribute to the literature.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/10004Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]