Parental participation in children’s education: Experiences of parents and teachers in Ghana
Citation
Appiah-kubi, J. & Amoako, E. (2020). Parental Participation in Children’s Education: Experiences of Parents and Teachers in Ghana . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (3) , 456-473 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/54987/634484Abstract
The engenderment of children’s education requires the interplay of several factors with parental
involvement as a key ingredient in the educational experience. However, some parents’ participation in their
children’s education has been found to be low in both rural and urban communities alike. This has led to the loss of
the positive effects attributed to parent’s participation in their children’s education. A qualitative research was
therefore conducted with parents of pupils in the University of Ghana Basic School as well as the teachers of primary
classes four, five and six, to interrogate factors that motivate and inhibit parents’ participation in children’s education.
Participants were purposively sampled due to their experience and knowledge in issues related to parents’
participation and non-participation in their children’s education. Findings revealed that parents’ belief that their
participation in their children’s education is part of the training they are supposed to give them has motivated them to
participate. Barriers to parental participation in their children’s education include the high cost of living which keeps
parents preoccupied with economic ventures, and low self-esteem due to some parents’ illiteracy which makes them
feel they cannot offer much besides paying their children’s school fees. Çocukların eğitiminin sağlanması, eğitimsel deneyimde temel içeriklerden birisi olarak aile katılımıyla bazı
etmenlerin birbiriyle etkileşimini gerektirmektedir. Öte yandan bazı ebeveynlerin çocuklarının eğitimine katılımları
hem kırsal hem kentsel topluluklarda benzer olarak düşük bulunmuştur. Bu, ebeveynlerin çocuklarının eğitimine
katılına atfedilen olumlu etkilerin katılımına yol açmaktadır. Bu yüzden Gana Üniversitesi Temel Okulu’ndaki
çocukların ebeveynleri ve ilkokul dört, beş ve altıncı sınıf öğretmenleriyle çocukların eğitiminde aile katılımını
motive eden ve kısıtlayan etmenler üzerinde tahkik etmek için nitel araştırma yürütülmüştür. Katılımcılar çocukların
eğitiminde katılım sağlama ya da katılım sağlamama durumlarıyla alakalı bilgi ve deneyimlerine göre amaca göre
seçilmiştir. Bulgular velilerin çocuklarının eğitimlerine katılımlarını onlara vermeleri beklenen bir eğitimin parçası
olarak görme düşüncesi onların katılımını motive ettiğini gösterdi. Ebeveynlerin çocuklarının eğitimine katılımının
önündeki engeller, ekonomik sebepler dolayısıyla onları meşgul eden yüksek yaşam maliyetleri ve bazı ebeveynlerin
onları sadece çocuklarının eğitim masraflarından fazlasını yapamayacağını düşündüren bilgisizlik dolayısıyla yaşanan
düşük öz güvendir.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
13Issue
3Collections
- Cilt 13 : Sayı 3 [9]