Improving pre-service teachers’ science process skills and views about scientific inquiry
Künye
Koyunlu Ünlü, Z. (2020). Improving Pre-Service Teachers’ Science Process Skills and Views about Scientific Inquiry . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (3) , 474-489 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/54987/626165Özet
Despite the importance of scientific inquiry in science education, research has shown that pre-service
teachers have deficiencies in terms of knowledge and skills. This study aimed to improve pre-service teachers’
science process skills and views about scientific inquiry through inquiry-based activities. This study was carried out
with one group pretest-posttest experimental design. A total of 41 (30 females, 11 males) pre-service teachers
attending a classroom teaching program of a university in Turkey participated in this study. Within the scope of a
science and technology laboratory course, scientific inquiry activities were carried out. As the data collection
instruments, the Views about Scientific Inquiry (VASI) and the Scientific Process Skills Test (SPSt) were
administered to the pre-service teachers before and after the implementation. In conclusion the pre-service teachers’
views and skills about doing scientific inquiry developed. The findings were discussed in terms of the scientific
process skills involved in scientific inquiry and the development of practical and theoretical aspects of scientific
inquiry. Fen eğitiminde bilimsel araştırmanın oldukça önemli bir yeri vardır. Bu öneme rağmen araştırma sonuçları
öğretmen adaylarının bilimsel araştırma ile ilgili bilgi ve becerilerinde eksikliklerin olduğunu göstermiştir. Bu
araştırmanın amacı sınıf öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin ve bilimsel araştırmaya yönelik
görüşlerinin bilimsel araştırmalar yardımı ile geliştirilmesidir. Tek grup öntest-sontest deneysel desende yürütülen bu
araştırmaya Türkiye’de yer alan bir üniversitenin sınıf eğitimi anabilim dalında öğrenim gören toplam 41 (30 kadın,
11 erkek) öğretmen adayı katılmıştır. Fen ve teknoloji laboratuvarı dersi kapsamında bilimsel araştırma etkinlikleri
gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak Bilimsel Araştırmaya Yönelik Görüş Anketi ve Bilimsel Süreç
Becerileri Testi kullanılmıştır. Veri toplama araçları sürecin başında ve sonunda sınıf öğretmen adaylarına
uygulanmıştır. Sonuç olarak öğretmen adaylarının bilimsel araştırmaya yönelik görüş ve bilimsel süreç becerilerinin
bilimsel araştırmalar ile geliştiği görülmüştür. Sonuçlar bilimsel araştırma yapmanın beceri ve görüşü geliştirmesi
konusunda teorik ve uygulamalı olarak tartışılmıştır.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
13Sayı
3Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1156515https://hdl.handle.net/11630/10069
Koleksiyonlar
- Cilt 13 : Sayı 3 [9]