dc.contributor.author | Yuvayapan, Fatma | |
dc.contributor.author | Yükselir, Ceyhun | |
dc.date.accessioned | 2022-07-29T09:31:40Z | |
dc.date.available | 2022-07-29T09:31:40Z | |
dc.date.issued | 23.10.2020 | en_US |
dc.identifier.citation | Yuvayapan, F. & Yükselir, C. (2020). A Systematic Review of Corpus-Based Studies on Academic Writing in the Turkish Context . Journal of Theoretical Educational Science , 13 (4) , 630-645 . DOI: 10.30831/akukeg.658945 | en_US |
dc.identifier.uri | https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1221118 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11630/10077 | |
dc.description.abstract | Academic writing is rested on a view of academic negotiation between writers and readers in which
writers ultimately aim to gain credibility in their academic discipline. In doing so, they utilize a wide range of
linguistic devices based on cultural and disciplinary norms to communicate with readers and convince the readers
about the truth of their claims. Based on a review of corpus-based studies about linguistic devices in academic writing
conducted by Turkish scholars in the field of English Language Teaching and Linguistics, the present systematic
review aims to show a general understanding of these devices in the lens of Turkish scholars in these fields. The
systematic review has been carried out by postgraduate dissertations, MA theses and research articles in the past
decade. Based on the results, it is found that Turkish academic writers had a different style of taking stance in their
L1 and they mostly attempt to follow the linguistic conventions of both global and cultural communities in their
discipline while writing academic genres in English. | en_US |
dc.description.abstract | Bu çalışmada akademik yazım, yazarların akademik alanlarında inanılırlık kazanmayı amaçladıkları, yazarlar ve
okuyucular arasındaki akademik uzlaşmaya dayanmaktadır. Bunu yaparken, okuyucularla iletişim kurmada ve
okuyuculara iddialarının gerçekliklerini ikna etmede kültürel ve disiplinler arası normlara dayanan bir dizi dilbilimsel
araçlardan faydalanmaktadırlar. Bu çalışmada, İngiliz Dili Eğitimi ve İngiliz Dilbilimi alanlarındaki Türk
araştırmacılar tarafından yürütülen akademik yazım ile ilgili kültürlerarası derlem çalışmalarının incelemesi
yapılmaktadır ve bu dilbilimsel araçların bu alanlardaki Türk akademisyenler tarafından nasıl algılandıklarının ortaya
çıkarılması amaçlanmaktadır. Bunlar son on yıl içinde yapılan doktora ve yüksek lisans tezleri ve araştırma
makaleleridir. Sonuçlara dayalı olarak, Türk akademik yazarların kendi anadillerinde farklı bir yazım şekli olduğu ve
çoğunlukla İngilizce olarak akademik türde yazdıklarında hem küresel hem de kültürel grupların dilbilimsel
kurallarını takip etme girişimleri olduğu bulunmuştur. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Afyon Kocatepe Üniversitesi | en_US |
dc.identifier.doi | http://dergipark.gov.tr/akukeg | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Systematic Review | en_US |
dc.subject | Corpus-Based Studies | en_US |
dc.subject | Academic Writing | en_US |
dc.subject | Turkish Context | en_US |
dc.subject | Sistematik İnceleme | en_US |
dc.subject | Derlem Çalışmaları | en_US |
dc.subject | Akademik Yazım | en_US |
dc.subject | Türkiye Bağlamı | en_US |
dc.title | A systematic review of corpus-based studies on academic writing in the Turkish context | en_US |
dc.title.alternative | Türkiye bağlamında akademik yazım üzerine derlem-temelli çalışmaların sistematik değerlendirmesi | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Kuramsal Eğitimbilim Dergisi | en_US |
dc.department | Fakülteler, Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü | en_US |
dc.authorid | 0000-0002-7924-0933 | en_US |
dc.authorid | 0000-0003-4781-3183 | en_US |
dc.identifier.volume | 13 | en_US |
dc.identifier.startpage | 630 | en_US |
dc.identifier.endpage | 645 | en_US |
dc.identifier.issue | 4 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarı | en_US |