Covid-19 pandemi sırasında sosyal izolasyonun fiziksel aktivite ve yaşam kalitesi üzerindeki etkisi
Özet
Bu araştırmanın amacı, COVID-19 pandemi sırasında Spor Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören öğrencilerin cinsiyet, yaş, sınıf ve bölüm değişkenlerine göre fiziksel aktivite ve yaşam kalitesi düzeylerinin incelenmesidir. Ayrıca, öğrencilerin fiziksel aktivite ve yaşam kalitesi düzeyleri arasındaki ilişki ve yaşam kalitesi düzeylerinin fiziksel aktivite düzeylerine etkisi incelenmiştir. Araştırma grubunu Afyon Kocatepe Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi’nde 2020-2021 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören, kolayda örnekleme yöntemi ile seçilmiş 125 kadın, 127 erkek olmak üzere toplam 252 üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Bu araştırmadaki veriler anket metodu ile toplanmıştır. Çalışmada Dünya Sağlık Örgütü tarafından oluşturulan Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi ve Yaşam Kalitesi Ölçeği kullanılmıştır. Sonuç olarak bu araştırmada, COVID-19 salgını döneminde öğrencilerin fiziksel aktivite düzeylerinin ve yaşam kalitelerinin yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Benzer şekilde, kadın öğrencilerin erkeklere göre daha fazla fiziksel aktivite içerisinde olduğu tespit edilmiştir. Antrenörlük Eğitimi bölümünde öğrenim gören öğrencilerin Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği ve Rekreasyon bölümlerinde öğrenim gören öğrencilere göre fiziksel aktivite düzeylerinin daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. 2. sınıfta öğrenim gören öğrencilerin ise fiziksel aktivite düzeylerinin 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören öğrencilere göre daha düşük olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin fiziksel aktivite puanlarında yaş değişkenine göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Ayrıca, kadın öğrencilerin genel sağlık ve sosyal ilişkiler puanlarının erkeklerin puanlarından daha yüksek olduğu; öğrencilerin fiziksel sağlık, psikolojik ve çevre alt boyutlarında 26> yaşın, 18<, 21-23 ve 24-26 yaşında olan öğrencilere göre ortalama puanlarının daha düşük olduğu; sosyal ilişkiler alt boyutunda 26> yaşında olan öğrencilerin 24-26 yaşında olan öğrencilere göre ortalama puanlarının daha düşük olduğu belirlenmiştir. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği bölümünde öğrenim gören öğrencilerin genel sağlık, fiziksel sağlık, psikolojik, sosyal ilişkiler ve çevre puanlarının Antrenörlük Eğitimi ve Rekreasyon bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin puanlarından daha yüksek olduğu; 4. sınıfta öğrenim gören öğrencilerin 1 ve 2. sınıfta öğrenim gören öğrencilere göre yaşam kalitesi düzeylerinin daha düşük olduğu belirlenmiştir. Ek olarak, öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyleri arttıkça yaşam kalitesi düzeylerinin arttığı ve fiziksel aktivite ile fiziksel sağlık ve psikolojik arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, öğrencilerin kondisyon düzeyine göre bireysel olarak hazırlanmış fiziksel aktivite programları geliştirilmesi önerilebilir. The aim of this study is to examine the physical activity and quality of life levels of students studying at the Faculty of Sports Sciences of social isolation during the COVID-19 pandemic, according to gender, age, class and department variables. In addition, the relationship between students' physical activity and quality of life levels and the effect of quality of life levels on physical activity levels were examined. The research group consisted of 125 (49.6%) students selected by convenience sampling method, who were studying at Afyon Kocatepe University Faculty of Sport Sciences in the 2020-2021 academic year) women and 127 (50.4%) men, 252 university students. IBM SPSS Statistics 24 package program was used in the analysis of the data. Relational screening model was used in the research. The data in this study were collected by the survey method. The International Physical Activity Questionnaire and The Quality of Life Scale created by the World Health Organization were used in the study. As a result, in this study, it was observed that students' physical activity levels and quality of life were high during the COVID-19 epidemic period. Similarly, it was determined that female students were more physically active than males. It has been determined that the students studying in the Department of Coaching Education are more physically active than the students studying in the Department of Physical Education and Sports Teaching and Recreation. It was determined that the physical activity levels of the 2nd grade students were lower than the 3rd and 4th grade students. There was no significant difference in the physical activity scores of the students according to the age variable. In addition, female students' general health and social relations scores were higher than men's scores; that the average scores of the students in the physical health, psychological and environmental sub-dimensions are lower than the students aged 26>, 18<, 21-23 and 24-26; In the social relations sub-dimension, it was determined that the average scores of the students aged 26> were lower than the students aged 24-26. The general health, physical health, psychological, social relations and environmental scores of the students studying in the Department of Physical Education and Sports Education are higher than the scores of the students studying in the Department of Coaching Education and Recreation; It was determined that the quality of life levels of the students studying in the 4th grade were lower than the students studying in the 1st and 2nd grades. In addition, it was determined that as the physical activity levels of the students increased, their quality of life increased and there was a positive and significant relationship between physical activity and physical health and psychological well-being. As a suggestion, individual physical activity programs should be developed according to the students' fitness level.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/10088Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [636]